Under 1700-talets andra hälft började en ny stil ta form inom möbelkonsten. Den lekfulla rokokon tappade allt mer sin dominerande ställning i Frankrike och nyklassicismens former blev allt mer populära. En stor inspirationskälla var den antika staden Pompeji som hade börjat grävas ut.
Övergången skedde dock gradvis och därför brukar man tala om en transitionstil eller på franska Style transition. Det var framför allt i 1760-talets Paris som förändringen skedde. Möbler fick nu fler plana ytor och fler raka linjer. Det gällde inte minst byråarna. En av dem som var drivande bakom förändringen var Madame de Pompadour (1721-1764). Hon var den franske kungens mätress och hade ett mycket stort inflytande på det intellektuella livet och konstens utveckling. Hon fattade tycke för allt som var ”à la grecque” och beställde mängder av möbler i den nya begynnande nyklassicistiska stilen.
Under den här tiden befann sig Georg Haupt på gesällvandring i Paris, och han tog starkt intryck av det han såg. Hans förebild för den byrå vi ser här var en byråmodell som de franska bröderna Jean-Francois och Simon Oeben skapat redan år 1759. Det tydligaste kännetecknet på den kvardröjande rokokon är de lätt svängda benen. Byrån står bokstavligen kvar med benen i rokokon. De nyklassicistiska dragen syns tydligt bl.a i de översta bronsbeslagen.