Del av studiematerialet Genvägar till konstens visklek.
Berättelsen om världens första människor, Adam och Eva, är många tusen år gammal. Den finns återgiven i den kristna bibeln, i judiska torah och i den muslimska koranen. Den berättas på lite olika sätt men i centrum av historien finns en stor fråga om människans livsval och om rätt och fel.
I bibeln beskrivs hur hela världen skapas av gud under en vecka och hur han på den sjätte dagen skapar människorna, mannen och kvinnan. De formas till hans avbild med fri vilja och får de en vacker plats att leva på, Edens trädgård. Där är livet evigt och enkelt, med frodiga växter och vänliga djur. Människorna får äta frukterna från alla träd utom från ett, trädet som ger kunskap om gott och ont. Ibland också kallat kunskapens träd.
Det går bra tills en dag då en slingrande orm frestar Eva och det slutar med att både hon och Adam lockas och äter av den förbjudna frukten. När de ätit blir de medvetna om saker de inte sett eller tänkt på förut. De ser att de är nakna och blir blyga och plockar stora löv för att gömma sina kön. De förstår att de gjort fel, brutit sitt löfte och de blir rädda. De försöker gömma sig men gud ser allt och söker upp dem. De skyller ifrån sig. Adam säger att det var Evas fel som lockat honom och Eva säger att det var ormens fel, som lurat henne.
Guds besvikelse är stor och som straff måste människorna lämna Edens trädgård, de får aldrig komma tillbaka och människornas barn måste i all framtid födas, leva och dö i kamp och med smärta på olika sätt.
Syndafallet är ett ord som används för att beskriva det som händer i berättelsen, som ett fall från det enkla goda och oskyldiga livet där människorna litade på gud och följde reglerna till det svåra livet med smärta, skuld och oro som människorna får när de valde att bryta mot skaparens regler.
Frågorna som berättelsen väcker fortsätter att leva. Varför får inte människorna få tillgång till kunskap? Vad är det med nakenheten som är farlig, skamlig? Berättelsen har tolkats, återberättats och återgetts i bild många gånger under historien och i bildkonsten blev den särskilt populär efter renässansen. I kristendomens historia har sexualiteten ofta framställts som en omstörtande och farlig kraft och scenen med ormen, Eva, Adam, trädet och frukten är ofta fylld med dubbla budskap. Både moraliskt varnande exempel och samtidigt en möjlighet att skildra en lockande nakenhet.
Kul att veta
Var kunskapens frukt ett äpple? De tidiga berättelserna ger inga svar om vilken träd eller frukt det var men av senare kristna europeiska konstnärer har frukten har ofta avbildats som ett äpple. Kanske för att äpplen var den vanligaste, sötaste och mest lockande frukten i Nordeuropa eller kanske därför att de första översättningarna från latin av bibeln använde ordet malum om trädet som ger kunskap om gott och ont. Malum betyder både ont och äpple på latin, det uttalades olika men den skillnaden gick så klart förlorad i skrift.