Petit Palais i Paris visade hösten 2017 en stor utställning tillägnad Anders Zorn. Trots att han var erkänd och beundrad i Paris runt sekelskiftet 1900 har inte Zorns konstnärskap visats där sedan 1906. Av de närmare 150 verken kommer 25 från Nationalmuseum.
Efter Carl Larsson-utställningen 2015 presenterar Petit Palais, ett av Paris ledande museer, nu en stor retrospektiv utställning tillägnad Anders Zorn (1860–1920), ett annat stort namn inom svenskt måleri. Trots att han var erkänd och beundrad i Paris runt sekelskiftet 1900, har inte Zorns konstnärskap visats i den franska huvudstaden sedan 1906. Av de närmare 150 verken som presenteras i utställningen kommer 25 från Nationalmuseums samlingar som ett led i museet uppdrag att också verka i internationella utbyten.
Under åtta år hade Anders Zorn och hans hustru Emma sin fasta adress på Boulevard de Clichy i Paris, strax intill den kända danslokalen Molin Rouge. Det var också då som Zorns internationella karriär tog fart. Efter att ha vunnit guldmedalj vid Världsutställningen i Paris 1889 och tagit emot den franska orden Hederslegionen, blev svensken högt respekterad i de inflytelserika konstkretsarna i staden. Genom utställningen "Anders Zorn – Le maître de la peinture suédoise" på Petit Palais gör Zorn, vars konst på senare tid rönt stora framgångar med utställningar i San Fransisco 2013 och New York 2014 där Nationalmuseum också bidrog med utlån, en storstilad comeback i Paris.
Museipubliken i Paris kommer att möta verk från hela Zorns karriär: De stora akvarellerna visar Zorns virtuosa sätt att återge vatten och vågornas ständiga rörelse. Porträtten i olja gjorde honom till en av de mest respekterade och efterfrågade målarna inte minst i USA. Hans grafiska blad där mycket inspiration hämtades från bland andra Rembrandt, blev under hans samtid mycket populära. Från Zornsamlingarna i Mora har Petit Palais även lånat skulpturer, en sida av Zorns konstnärskap som är mindre känd.
I slutet av 1800-talet när Anders och Emma Zorn bosatte sig i Mora hyllar målningarna naturen och de svenska folktraditionerna. Verket Midsommardans, i Nationalmuseums samling, är en sann kärleksförklaring till landskapet Dalarna och de långa sommarnätterna, har blivit en klassiker i svensk konsthistoria och kommer nu visas för den franska publiken.
Rundvandringen och scenografin i Paris-utställningen är tänkt att spegla konstnärens mångsidiga liv som utspelade sig i vitt skilda miljöer. Där visas även förstoringar av fotografier, både med Anders Zorn som motiv och som upphovsman.
Förutom konst från Nationalmuseums samlingar ingår många av de främsta verken från Zornsamlingarna i Mora. Därutöver betydelsefulla inlånade verk från andra skandinaviska och franska institutioner samt privata samlingar i Europa.