Arabesk

I den här skulpturen ser vi en kvinna som står på ett ben och håller ut båda armarna medan hon böjer sig framåt. Det skulle kunna vara en rörelse inom gymnastik eller yoga men namnet, Arabesque, berättar att det handlar om dans. Inom klassisk balett är nämligen Arabesque namnet på en position, ett speciellt sätt att stå och forma kroppen.
Klassisk balett har många regler och rörelser som har utvecklats under flera hundra år. Kanske har du sett tåspetsdans och tåspetsskor någon gång? Balettens regler är noggranna och beskriver hur man ska stå med kroppens alla delar i minsta detalj; benen, armarna, händerna, huvudet, nacken, ryggen, fingrarna. Det är svårt och kräver att du är stark, har bra minne och övar mycket.
När kameran uppfanns, för ungefär 150 år sen, blev det populärt att avbilda människor som rörde på sig. Man kunde ta foton av någon som till exempel dansade och konstnärer blev intresserade av att fånga rörelse i bilder och i skulpturer. Det är vid den tiden som den här skulpturen kommer till. Konstnären Edgar Degas avbildade ofta scener från balettens värld, flickor som dansar, som värmer upp eller som vilar sig. Han har tittat och studerat hur det ser ut när de rör sig och har också tagit fotografier. För tänk dig att stå modell för den här skulpturen, stilla under lång tid. Det skulle kräva verkligt bra balans.
Att hålla balansen, bara när vi står upp på båda benen, kräver att hela kroppen samarbetar. Det finns ett litet organ inne i örat, balansorganet, som håller koll på vad som är upp eller ned men allt annat måste också hjälpa till. Synen, musklerna i armar och ben, känseln i huden och inte minst under fötterna, allt skickar signaler till hjärnan som i sin tur skickar nya signalerna till musklerna så de vet hur de arbeta så att vi inte trillar.
Orden dans och balans rimmar lämpligt nog, för dans behöver balans och då handlar det inte alls om att stå stilla utan om att röra sig till rytmer. Hon som dansar i skulpturen ser fri ut samtidigt som hon har full kontroll på sin balans. Kanske är hennes nästa rörelse inte enligt balettens regler utan något hon själv hittar på själv? Vad tror du? Hur skulle din dans se ut om du fick hittade på fortsättningen?