Greger Sundin och Martin Olin berättar om barockens många sidor under en turbulent tid. Evenemanget är en del av en ny programserie med konsthistoriska föreläsningar om hur konst och design både speglar och påverkar samhällsutvecklingen genom historien.
Tid
Torsdag 3 oktober kl 18:00–19:00
Plats
Södra ljusgården, entréplan
Kostnad
Kostnadsfritt
Biljetter
Begränsat antal platser och många intresserade, förboka gärna platsbiljett!
Barocken är både beteckningen på 1600-talet som konstnärlig epok och på en särskild stil, med dynamiska kompositioner, starka känslor och ett direkt tilltal till sinnena. Stilen uppstod i det katolska Europa men spred sig till protestantiska områden och ut i världen, till Sydamerika och Asien. Under 1600-talet var en konstens främsta uppgifter att övertyga, att argumentera för den rätta tron eller en furstes anspråk på makt och ära.
Cesar van Everdingen, Jupiter och Callisto.
Barockens konst fungerade som propaganda inom den så kallade motreformationen, den katolska kyrkans krishantering decennierna efter protestanternas brytning med påvemakten. Efter 1500-talets mitt blev konsten och arkitekturen ett uttalat vapen mot reformerta strömningar. Den katolska barocken kom så småningom till Sverige via Italien och Frankrike och kom här att tjäna som propagandaverktyg för kungamakten genom familjen Tessin och slottsbyggena på Drottningholm och i Stockholm. Parallellt fanns en annan, enklare och kärvare, protestantisk barock med ursprung i Nederländerna. I stället för den italienska barockens allegorier och religiösa motiv, hade konsten där ett större inslag av genremåleri och intima scener från samhällets alla skikt. En begynnande stark tradition av konstsamlande bland en rik borgarklass gjorde också att det i Nederländerna fanns en marknad för en konst som inte var beroende av kyrkliga och adliga mecenater.
I kvällens föreläsning kan du lära dig mer om barockens många sidor och hur konsten påverkades under denna turbulenta tid.
Om föreläsarna
Greger Sundin är intendent vid samlingarna och doktor i konstvetenskap. Hans forskning har främst rört konstkammarkulturen och tidigt samlande under 15-, 16-, och 1700-talen.
Martin Olin är chef för Samlingarna på Nationalmuseum och docent i konstvetenskap. Han har forskat på olika aspekter av barockens konst och var huvudansvarig för 1600-talsdelen i museets nya samlingspresentation som öppnade 2018
Fler epokföreläsningar
Det finns inga kommande händelser