Guldkorn från Konstbiblioteket
Såväl kungligheter som vanligt folk uppskattade ”Boyes magasin”, en föregångare till vår tids veckotidningar och kanske Sveriges första modetidning. Upphovsmannen, Fredrik Boije af Gennäs, var en allkonstnär med känsla för relationsmarknadsföring. Maria Sylvén vid Konstbiblioteket berättar mer.
Konst och Nyhetsmagasin för medborgare af alla klasser utgavs av Fredrik Boije af Gennäs med ett häfte i månaden under åren 1818–1823. Det rikt illustrerade magasinet innehåller en blandning av ämnen som skulle roa och informera läsaren, allt från avbildningar av kända konstnärers teckningar, poesi och symönster till aktuella händelser och presentationer av tekniska innovationer. Boije beskrev själv sitt magasin som bestående av ”omväxlande föremål uti skön konst, dess tillfälliga nyheter och fortskridandet av tidevarvets klädedräkter”. Som stående inslag, innehåller varje nummer en handkolorerad modeplansch som illustrerar det senaste modet från Paris, London eller Wien. Konst och Nyhetsmagasin för medborgare af alla klasser har därför kallats Sveriges första modetidning och var en föregångare till våra veckotidningar och modejournaler.
Fredrik Carl Boije af Gennäs – en grafiker med öga för mode
Friherre Fredrik Carl Boije (1773 – 1857) var en svensk militär, grafiker och redaktör. Hans militära bana startade då han vid fyra års ålder skrevs in vid Västgöta kavalleri. Han utnämndes 1789 till löjtnant vid regementet och deltog vid flera fälttåg. 1816 utnämndes han till kammarherre vid Karl XIII:s hov och 1820 begärde Boije avsked ur krigstjänsten.
Mer känd är Fredrik Boije som redaktör och konstnär med grafiken som sitt främsta uttrycksmedel. Sina ämnen valde han gärna ur det alldagliga livet. Boije hade även ett särskilt intresse för modeteckningar. Konst och Nyhetsmagasin för medborgare af alla klasser (1818 - 1823), sedan fortsatt i en andra serie med titeln Magasin för konst, Nyheter och moder (1823 - 1844) är hans mest kända publikationer. Boije drev tidningen fram till dess han var 71 år då tidningen upphörde. Ett stort antal av alla planscher i de totalt 26 årgångarna är etsade av honom själv. Som reproducerande gravör, uppnådde Boije stor skicklighet och precision i de olika tekniker som kom till användning, till exempel etsning, stengravyr och stålstick. Boije finns representerad vid bland annat Nationalmuseum i Stockholm.
En älskad tidskrift med stor läsekrets
Konst och Nyhetsmagasin för medborgare af alla klasser, även kallat ”Boyes magasin”, var på sin tid mycket omtyckt och hade många läsare. Första årgången innehåller en förteckning på prenumeranterna. Först på listan står medlemmar av den kungliga familjen. Därefter listas ett stort antal prenumeranter sorterade på olika städer. Förutom i Stockholm delades magasinet ut i till exempel Karlskrona, Falun, Gävle, Göteborg och Malmö. Bland prenumeranterna fanns även ett flertal Åbobor och en bokhandlare i Christiania (nu Oslo). Redaktionen var mycket angelägen om att ha nära kontakt med sina läsare och att förstå deras tycke och smak. Alla läsare var också välkomna att lämna in teckningar med bifogad beskrivning av till exempel vackra utsikter och monument som förslag för publicering i tidskriften.
Konst och Nyhetsmagasin för medborgare af alla klasser följdes av Magasin för Konst, Nyheter och moder som gavs ut 1823 – 1844. För att förbättra distributionen till prenumeranterna, fick magasinet ett nytt mindre format som möjliggjorde utskick med ordinära Posten. Konceptet och innehållet är det samma, men tidskriften innehåller nu mer text och färre illustrationer. En ny typ av innehåll är husmorstips, ”hvarjehanda rön”, som till exempel ”Medel mot myror i hus”, ”At rengöra förgyllda ramar”, och ”Pomada för hyn och för sprickor i huden”.
Konstbiblioteket har samtliga årgångar av den första serien samt de 12 första årgångarna av den andra serien i sina samlingar.
Mer om dåtidens modemagasin hittar du i utställningen Källorna berättar: Mode och livsstil i 1800-talets bildvärld ,som visas i Gamla biblioteket.
//Maria Sylvén, Konstbiblioteket
Fler guldkorn från arkiv och konstbibliotek