I samarbete med Kungl. Musikaliska Akademien anordnar Nationalmuseum under hösten 2024 den tvärvetenskapliga konferensen Sinnenas samklang: Bildkonst, musik och ljudmiljöer kring år 1900. Syftet med konferensen är att belysa den mångfacetterade, internationella strävan efter att sammanföra musik och bildkonst som fanns under perioden kring sekelskiftet 1900.
Tid och plats
Fredag 4 oktober 2024
- 9:00–12:30, Kungliga Musikaliska Akademien, Blasieholmstorg 8, Stockholm (obs, föranmälan)
- 13:30–17:30, Nationalmuseum, Södra Blasieholmshamnen 2, Stockholm
Språk
Engelska
Kostnad
Kostnadsfritt att delta
Föranmälan
- Ingen föranmälan om du endast deltar i eftermiddagens föreläsningar på Nationalmuseum.
- Begränsat antal platser på Kungliga Musikaliska Akademien, anmäl dig till linda.hinners@nationalmuseum.se senast 20 september om du avser att delta i hela dagens program.
Från decennierna omkring sekelskiftet 1900 finns många exempel på djupgående förening av musik och bildkonst. Trots att konstarterna vänder sig till olika sinnen finns viktiga likheter – såsom färgrikedom, kraftspel i tid och/eller rum, samt en principiell (men i praktiken sällan absolut) frånvaro av ord – som kunde bilda grund för föreningen. Ett konstverk som på ett eller annat sätt vände sig till både örat och ögat, och som helt eller delvis undvek att tala med ord, kunde antas ha särskilt goda förutsättningar att skänka en förnimmelse av det intima såväl som det sublima, av dolda sammanhang och av bortombegreppslig mening.
Alice Nordin, Kvinnobyst, variant på "Andante Patetico", 1911. Patinerad gips.
Ett exempel är skulptören Alice Nordins byst Andante patetico (1898–1911) som fick sitt namn från den långsamma satsen i tonsättaren, violinisten och målaren Hugo Alfvéns Sonat för violin och piano (1896). Bysten tillkom som del av ett konstartsöverskridande samspel mellan Nordin och Alfvén, ett samspel där lyssnande och betraktande, musicerande, skulpterande och komponerande möttes i vad som i efterhand framstår som ett estetiskt och intimt romantiskt experiment. Ett annat svenskt verk som tycks eftersträva ett slags förening av bildkonst och musik är Gottfrid Larssons skulptur Symfoni (1906–09) i foajén till Kungl. Musikaliska Akademiens gamla konsertsal vid Nybroviken i Stockholm.
Det övergripande ämnet för den tvärvetenskapliga konferensen Sinnenas samklang/Sensuous consonance är den mångfacetterade, internationella strävan efter att sammanföra musik och bildkonst, såsom Nordins och Larssons skulpturer är lokala exempel på. Det kommer att finnas plats för såväl fallstudier som för mera principiella diskussioner.
Program
Kl 9:00–12:30
Kungliga Musikaliska Akademien
Welcome from the organizers: Tobias Lund, Ph. D., Musicologist, Lund University and Linda Hinners, Ph. D. Curator, Nationalmuseum, Stockholm
Key Note
Axel Englund, Professor of Literature and Wallenberg Academy Fellow at the Department of Culture and Aesthetics, Stockholm University: The Musical Body Seen and Unseen
Pause
Session 1. Chair: Tobias Lund
Dagmar Thielen, Ph.D., Art Historian, Dept of Architecture, University of Leuven: ‘Nun, macht’s auch so!’ Chaos and Universality in the Definition and Appearances of Wagnerism (1882–1914)
Nuno Cernadas, Doctoral candidate, Ass. piano teacher, Royal Conservatory Brussels: Let there be Light! The Creation of an Informed Colored-Light Performance of Alexander Scriabin's Late Piano Sonatas
Music performed by pianist Matilda Lindholm
Emilia De Geer, Doctoral candidate at the Royal College of Music in London: ’Almost as much as music’: Understanding the Musical Imagery in Claude Debussy’s Estampes
Music performed by pianist Matilda Lindholm and violinist Tobias Ringborg
Lunch
Kl 13:30–17:30
Nationalmuseum
Session 2. Chair: Linda Hinners
Ophélie Ferlier-Bouat, Director, Musée Bourdelle, Paris: ‘Music and Sculpture are the Same’: Antoine Bourdelle‘s Relationship with Music
Tobias Kämpf, Ph. D., BA, Art Historian, University of Erlangen: Beyond Matter: Visual Avantgardes and the Agency of Music in the Long Nineteenth Century
Anne Leonard, Ph. D., Manton Curator of Prints, Drawings, and Photographs, Clark Art Institute, Williamstown, MA: Symbolist Art and the Path toward Silence
Music performed by flautist Sara Hammarström
Pause
Session 3. Chair: Karin Sidén, Associate Professor, Director, Prins Eugen’s Waldemarsudde
Polina Dimova, Associate Professor of Russian, University of Denver: The Color of Music: On Synaesthesia and the Origins of Abstract Art
Katarina Wadstein MacLeod, Professor, Dept. of Art History, Stockholm university: Revenge at the Royal Opera House: The Intermedial Collaboration between Artist Anna Boberg and Composer Wilhelm Stenhammar
Jonas Lundblad, Associate Professor, Åbo Academy University: The Colours of Nordic Madness in Paris: Viking Dahl’s Experimental Score for the 1920 Ballet Maison de Fous
Concluding remarks
David Howes, Professor of Sociology and Anthropology / Co-Director, Centre for Sensory Studies, Concordia University, Montreal, and Fellow of the Royal Society of Canada
Arrangörer
Linda Hinners, intendent vid Nationalmuseum, Stockholm, linda.hinners@nationalmuseum.se
Tobias Lund, musikvetare vid Lunds universitet, tobias.lund@odeum.lu.se
Det finns inga kommande händelser