Vad har Pierre Bonnards soliga medelhavsbilder och symboltungt norskt 1900-talsmåleri gemensamt? Nils Ohlsen, direktör för Lillehammer konstmuseum, föreläser om den franske konstnärens påverkan på konsten i vårt västra grannland med fokus på Edvard Munch och Thorvald Erichsen. På norska.
Tid
Fredag 28 mars, kl 14:00–15:00
Kostnad
Gratis
Plats
Södra ljusgården, entréplan
Språk
Norska
Om föreläsningen
Man skulle kunna tro att det knappt finns något som ligger längre ifrån varandra än Pierre Bonnards soliga medelhavsbilder med trädgårdar och interiörer och den ofta symboltunga norska konsten från första hälften av 1900-talet. Men om man tittar närmare visar det sig att det finns förbluffande paralleller och släktskap.
Med utgångspunkt i den stora Bonnard-utställningen i Oslo 1939 belyser föredraget den mångfasetterade påverkan som Pierre Bonnard har haft på utvecklingen av norsk konst. Två konstnärer är särskilt centrala i detta sammanhang. För det första Edvard Munch, som troligen var den enda norska konstnären som personligen mötte Bonnard och – enligt föredragets hypotes – förde en konstnärlig dialog med fransmannen under flera decennier. Vidare är Thorvald Erichsen värd att nämna, som med sin friska kolorism redan runt 1905 strävade efter liknande mål som Bonnard.

Nils Ohlsen. Foto: Lillehammer Kunstmuseum.
Om föreläsaren
Nils Ohlsen (f. 1967, Tyskland) har varit direktör för Lillehammer Kunstmuseum sedan 2018. Före det arbetade han från 2010 som avdelningsdirektör för gamla mästare och modern konst vid Nasjonalmuseet i Oslo, och från 2000 som kurator och vetenskaplig ledare vid Kunsthalle Emden (Tyskland). Ohlsen har skrivit en doktorsavhandling om interiörer i nordisk konst mellan 1880 och 1920, publicerat många texter och några böcker om konst från romantiken till nutid, samt kurerat en lång rad utställningar.
- fredag 28/314:00–15:00