Visades på Nationalmuseum i Stockholm.
Med industrialismen under 1800-talet kom nya yrkesgrupper, som illustratörer och fotografer. Ny teknik inom fotografi och grafik gjorde att bilder kunde massproduceras. Den visuella kulturen exploderade i reklamaffischer, annonser, modereportage och i bilder av aktuella händelser. Konstreproduktioner och vetenskapliga illustrationer spreds genom tidskrifter och böcker. Fototekniken blev alltmer tillgänglig.
Under temat Konstexpositionen och bildexplosionen visas hur konsten spreds i form av reklamblad, affischer, utställningskataloger, böcker och artiklar producerade i anslutning till den första utställningen på Nationalmuseum, år 1866 då museet invigdes. Utställningen som arrangerades av Konstakademien var en del av den Allmänna skandinaviska industri- och konstutställningen som samtidigt ägde rum i Kungsträdgården.
Personliga handlingar från Nationalmuseums arkiv ger oss en inblick i konstnärernas vardag och konstlivet under senare delen av 1800-talet. Exempel på visitkortsfotografier berättar om fotografiet som marknadsföring och fotografyrket som en kvinnlig karriärväg.
App för fördjupning
I Nationalmuseums besöksapp - Visitor Guide App - finns fördjupande information om utställningens olika teman. Ladda ner den på App Store eller Google Play.
Läs mer
