Del av studiematerialet Genvägar till konstens visklek.
Den grekiska armén var plötsligt borta från de Trojanska slätterna, krigsskeppen hade lämnat stränderna och inte en enda grek syntes till efter att ha förlorat flertalet anfall mot den starkt befästade staden Troja. Det enda som fanns kvar efter grekerna var en enorm häst byggd av trä, lämnad som offergåva till guden Atena. Det var åtminstone vad Grekerna ville att Trojanerna skulle tro, för inuti den gigantiska skapelsen väntade grekiska soldater, redo att anfalla staden.
Laokoon var en trojansk präst som med kraft försökte varna de trojanska invånarna om att inte ta in trähästen i staden. Precis när Laokoon var på väg att kasta sitt spjut mot hästens buk för att avslöja de gömda grekerna, reste sig ur det Egeiska havet två jätteormar och anföll honom och hans två söner. Laokoon kämpade tappert emot de slingrande varelserna, men förgäves. Han förlorade kampen mot bestarna och tillsammans med sönerna gick han under i havet.
De förskräckta trojanerna tog det som ett tecken från gudarna och beslöt sig för att ta emot den grekiska offergåvan. Senare under natten kröp grekerna ur sin gömma, slog upp stadens portar för den grekiska armén som ivrigt väntade på signalen och staden Troja föll under grekernas välde. Så lyder i varje fall den mytologiska berättelsen om Trojas fall, av Vergilius, i hans bok Eneiden nedskriven år 20 e.Kr.
Berättelsen om Laokoon och hans söner levde vidare främst genom skrivna berättelser fram till en häpnadsväckande upptäckt utanför Rom år 1506. Ur jorden i en vinodling grävdes delarna av en marmorstaty fram som blev igenkänd som Laokoon och hans söner. I en romersk text fanns skulpturen beskriven och med renässansens intresse för antiken blev det nya fyndet snabbt berömt. Skulpturen framställer Laokoon och hans två söner i stundens hetta där de i plågor och smärta kämpar emot ormarna.
Skulpturgruppen blev väldigt populär och spreds över Europa i grafiska tryck och kopior. Den sågs som ett konstideal, på det sätt som den berättade om människolivets smärta, oro och kamp på ett vackert sätt.
Kul att veta
Sönerna som kämpar med Laokoon i gruppen hette Antiphantes och Thymbraeus. I Sara Masügers skulptur har hon arbetat med sin 11-åriga brorsdotter som modell för båda barnen och sig själv som modell för Laokoon. Att ta avgjutning av kroppen tyckte brorsdottern var roligt, huvudet och ansiktet var däremot lite obehagligt.