Våren och försommaren 2023 visade Nationalmuseum en utställning om Peter Adolf Hall, en svensk konstnär som på 1700-talet i Paris kom att revolutionera porträttminiatyren med sitt innovativa sätt att måla. Ett 70-tal av Halls porträttminiatyrer från museets samling visades tillsammans med verk av konstnärens efterföljare.
Med utgångspunkt i museets rika samlingar av porträttminiatyrer visade Nationalmuseum en utställning om den svenske konstnären Peter Adolf Hall, som helt revolutionerade porträttminiatyren i den franska huvudstaden under 1700-talets senare hälft. Hall föddes i Borås och studerade bl.a. för pastellmålaren Gustaf Lundberg i Stockholm. Det senare ger en viktig ledtråd till Halls innovativa teknik inom miniatyrmåleriet. Däremot är det fortfarande ett mysterium vem som slutligen inspirerade honom att revolutionera denna konstart.
När Hall anlände till Paris 1766 var han nämligen redan en fullfjädrad porträttminiatyrist, inte minst vad gällde att skickligt återge stoffbehandlingen i kläderna. Detta skulle bli något av Halls signum. Han arbetade med relativt tjocka skikt av akvarell i relief, s.k. impasto, för att ge illusion av reflexer i olika material, inte minst textila. Veckbildningar markerades genom breda penseldrag och streck. Ett annat revolutionerande inslag i denna fria stil var skildringen av en skimrande hud, där han utnyttjade elfenbenets, underlagets, möjligheter och lät det lysa genom ett tunt, transparent skikt av akvarellfärg.
Redan året efter sin ankomst 1767 fick Hall en kunglig beställning och två år senare blev han associerad till franska konstakademin, men han sökte aldrig bli ledamot, något som förväntades av honom. Konstnärens framgång var så grundmurad att han uppenbarligen inte kände att han behövde ägna tid åt ett receptionsstycke för att bli fullvärdig ledamot. Förutom en konstnärlig begåvning och skicklighet finns det en annan förklaring till Halls snabba framgångar i Paris. Han var också socialt habil.
Under åren förändrades Halls måleri vilket vi får följa i utställningen. Färgskalan blev varmare och modellerna framställda på ett ledigare vis. Under 1780-talet hade konstnären stora framgångar, var oerhört produktiv och tjänade stora pengar. Kanske bidrog detta till Halls vilja att vara modellerna till lags att konstnären till slut utvecklade ett manér, som gjorde att inte minst alla kvinnor på hans porträtt såg likadana ut. Allt fick ett abrupt slut i och med franska revolutionen. Beställarna lämnade landet och Hall med dem. Han reste till Bryssel i maj 1791 och dog två år senare i Liège.
Även om Halls porträttstil inte överlevde den franska revolutionen kom hans innovativa miniatyrmåleri att påverka flera yngre samtida franska konstnärer. I utställningen visas ett 70-tal miniatyrer från museets samling av både Hall själv samt porträttminiatyrer utförda av dessa efterföljare, som var starkt influerade av mästarens fria stil.
Utställningen visades under några vår- och sommarmånader, i anslutning till Skattkammaren på mellanplanet i Nationalmuseum. Den var på så sätt en tematisk utbyggnad av museets samlingspresentation inom området. Nationalmuseum har världens största samling av miniatyrmåleri. Den består av 5 700 miniatyrer, huvudsakligen porträtt, vilka är utförda av svenska och europeiska konstnärer från 1500-talet fram till mitten av 1900-talet. I Skattkammaren ryms 1170 små föremål av stor betydelse, varav majoriteten porträttminiatyrer.
Tack
Tack till Dr. Herbert und Anne-Marie Lembcke Ad-Infinitum-Foundation för det generösa stödet till utställningen Peter Adolf Hall.