Ny forskning har visat att en målning vars upphovsperson tidigare varit okänd nu kan tillskrivas en specifik konstnär i Rembrandts krets, Carel Fabritius (1622 – 1654). Stilanalys och tolkning av måleritekniska undersökningar av verket, syftar till att underbygga attribueringen samt att ligga till grund för val av konserveringsmetod så att målningen ska kunna visas för publik i museet. Projektet genomförs tack vare generöst stöd från Nationalmuseums donatorgrupp.
Nationalmuseum förvärvade 2012 ett genreverk av en okänd konstnär i Rembrandts krets, Porträtt av studerande yngling (”Studenten”), NM 7100. Målningen är utförd i olja på duk och har nyligen daterats till första hälften av 1640-talet. Förvärvet genomfördes med medel från Wirosfonden.
Carel Fabritius (1622–1654), en konstnär i Rembrandts krets, Porträtt av studerande yngling (Studenten), första delen av 1640-talet. Olja på duk, mått 98,8 x 83,5 cm. Nationalmuseum, NM 7100. Före konservering.
Målningens motiv och ikonografi har beskrivits utförligt i en artikel av intendent Carina Fryklund i Nationalmuseums Art Bulletin 2012, i samband med att den förvärvades. Målningens tematiska och stilistiska karaktär har samhörighet med flera storskaliga verk från tiden som visar ensamma figurer i hemmiljö. Detta kan vara anledningen till att målningen Porträtt av studerande yngling (”Studenten”) genom historien har tillskrivits olika konstnärer i Rembrandts krets. Målningens proveniens är belagd och den har funnits i betydande svenska konstsamlingar sedan mitten av 1700-talet. Ny forskning av Carina Fryklund har nu resulterat i en attribuering till ett specifikt konstnärskap, Carel Fabritius.
En konstvetenskaplig stilanalys tillsammans med de tekniska undersökningarna av måleriteknik och material har syftat till att underbygga såväl tillskrivningen som dateringen av verket.
Målet är att undersökningarna även ska bidra till en bättre förståelse för den måleriteknik som konstnären har använt sig av samt att definiera de skador som tidigare konserveringsåtgärder har medfört. Tolkning av undersökningarna kommer att ligga till grund för val av konserveringsmetod.
På sikt är målet att målningen ska kunna visas för publik i museet tillsammans med verk av Rembrandt och andra konstnärer samtida med honom i Nationalmuseums samlingar över måleri från 1600-talet.
Finansiering
Projektet har möjliggjorts tack vare stöd från Nationalmuseums donatorgrupp.
Ansvarig konservator
Lena Dahlén, målerikonservator.