Publicerad 2020-12-03
Nationalmuseum har fått Inger Blix Kvammens smycke Eternity Kap Kanin 2 i gåva av Bengt Julins fond genom Nationalmusei Vänner. Smycket är en stor virkad, stickad och broderad halskrage av oxiderad silvertråd med porträtt gömda bland trådarna. Halssmycket kommer att gå att se i Skattkammaren när museet öppnar igen.
Memento mori, minns att du är dödlig, är ett motiv med lång tradition inom konsthistorien. Med bilder av prunkande blomsterbuketter som snart kommer att börja vissna, halvt urdruckna vinglas och utblåsta stearinljus har konstnärer velat få betraktaren att stanna upp och ödmjukt begrunda livets grundläggande villkor – att vi som individer endast är här på jorden under en kort tid.
I smycken utförda av den norska konstnären Inger Blix Kvammen (f. 1954) finns också inslag av memento mori. Men hennes budskap handlar inte om individuella människor utan om kulturer. Marginaliserade folk som fortfarande lever på ett, för sin kultur, traditionellt sätt riskerar att utplånas till följd klimatförändringar och skövlingar av naturtillgångar. Om ursprungsbefolkningens specifika traditioner inte värderas kan deras unika levnadssätt snart bli till ett minne, som endast få människor har och håller vid liv.
Blix Kvammens smyckekonst berättar om det oupplösliga samspelet mellan liv, konst, kultur och natur hos nomadiska kulturer och urfolk. Verken handlar om identitet. Allmängiltiga frågor om vem jag är, varför jag är den jag är, var jag kommer ifrån och vart jag ska genomsyrar hennes konstnärskap. Materialen är huvudsakligen oxiderad silvertråd kombinerad med egna digitala fotografier. Metalltråden bearbetar Blix Kvammen i textila tekniker som virkning, stickning, vävning, broderi och sömnad. I tråden fäster hon fotografier eller upphittade material som horn, läder och plast. Verken berättar om platser, återger minnen av människor hon mött och samtal som de har fört.
Eternity Cap Kanin 2 ingår i Blix Kvammens serie Tundra Archives, som är en del av det konstnärliga projektet Memory Archives. Det har inspirerats av hennes möte med nentser i nordvästra Ryssland 2008 och 2014. Nentserna lever ett nomadiskt liv med renskötsel, jakt och fiske i skogstundraområdet på Kap Kaninhalvön mellan Vita havet och Barents hav. De lever isolerade i landskapet men några gånger om året levererar en helikopter olika förnödenheter. Allt material tas om hand, av plasttunnor gör de knappar och redskap, inget går till spillo. Blix Kvammen har beskrivit sin vistelse hos nentserna som den kallaste upplevelse hon haft, men att kylan uppvägdes av värmen från folket. Kylan gör sig också påmind i halskragen Eternity Cap Kanin 2. Till formen påminner smycket om en stickad polokrage, klädd med en tjock päls runt axlarna. I virrvarret av virkade strängar finns klotformade håligheter med små laminerade porträtt av nentsiska kvinnor och flickor som Blix Kvammen mött.
– Eternity Cap Kanin 2 är ett angeläget tillskott i Nationalmuseums samling av samtida smyckekonst. Det väcker frågor om möten mellan människor och kulturer och visades för första gången på utställningen 40 Jagi, den samiska konstföreningens 40-årsjubileum på Alta museum i Norge 2019, säger Cilla Robach, enhetschef på samlingsavdelningen på Nationalmuseum.
Inger Blix Kvammen är verksam i Kirkenes som ligger 15 km från Ryssland, 50 km från Finland och gränsar mot Barents hav. Hon är medlem i Samisk Kunstnerforbund och är en av grundarna av Pikene på Broen, som sedan 1996 driver gränsöverskridande kulturverksamhet i Kirkenes.
Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärvet är en generös gåva av Bengt Julins fond genom Nationalmusei Vänner.
Inventarienummer:
Inger Blix Kvammen, Halssmycke Eternity Cap Kanin 2, 2019. Virkad tråd 925 sterling silver, laminerade fotografier. NMK 143/2020.