28 april 2022
Sveriges Museer, ett riksomfattande förbund för museerna i Sverige, delar årligen ut utmärkelsen Årets museum till de museer som kandiderar. I år hade Nationalmuseum glädjen att tillsammans med Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum och Hallands Konstmuseum vara nominerade till utmärkelsen. Och Nationalmuseum blev utvalt! Överintendent Susanna Pettersson resonerar kring varför utmärkelser som denna är viktiga för kulturnäringen.
Juryns (som består av representanter från Sveriges Museer, Svenska ICOM och övriga kultursektorn samt besöksnäringen) motivering att välja Nationalmuseum till Årets museum var följande:
”Konst och kunskap når långt utanför museets väggar tack vare Nationalmuseums arbete inom pedagogik och digitala satsningar. Gamla och nya besökare i alla åldrar engageras i konstsamtal och eget skapande på museet eller på äldreboenden, i gympasalar och online. Med utgångspunkt i de rika samlingarna av konst och design och den nyrenoverade byggnaden med vågade väggfärger skapas ett lustfyllt tilltal som genomsyrar hela verksamheten. En bred publik lockas till utställningar som förmedlar ny kunskap om förbisedda konstnärskap och perioder i konsthistorien. Därtill bedrivs ledande utveckling inom digital kommunikation och konserveringsteknik och metoderna delas med kollegor över hela landet. Med visionen att vara ett museum för alla visar Nationalmuseum hur museer kan göra skillnad genom att vidga samtalet om konst och kultur i samhället.”
Stora och betydelsefulla ord som vi alla på Nationalmuseum tar emot med enorm glädje. Utmärkelsen Årets museum visar att vi är på rätt kurs med vår ambition att bli ett museum för alla. Detta inspirerar och motiverar oss att fortsätta vårt arbete för att nå fler i landet och internationellt.
När jag fick äran att stå på scenen i Halmstads fina kulturhus Najaden och ta emot utmärkelsen från kulturminister Jeanette Gustafsdotter, kände jag stor stolthet för hela museibranschen. Utmärkelser som denna är väldigt viktiga inte bara för de som nomineras eller premieras, men även för hela kulturnäringen. Jag har funderat lite över varför.
Att synliggöra kulturens värde i Sverige. I Sverige finns omkring 1 500 museer. Kulturarvet som museerna förvaltar är enormt och samtidigt oerhört viktigt för landets identitet. Ett föremål, låt säga ett par medeltida läderskor i Hallands Konstmuseums samlingar, tar oss till och synliggör människors vardag under en annan tid. Museerna samlar, bevarar, forskar och tillgängliggör sina samlingar. Utan museerna skulle Sveriges och världens historia vara blekare och möjligheterna att analysera nutidens utveckling och framtidens potential skulle vara mycket mer begränsad. Museerna är plattformar, arenor, vardagsrum, kunskapscentrum och ställen där man bara kan vara i lugn och ro.
Att inspirera besökare. Enligt Sveriges Museers statistik är antalet museibesök under ett normalt år cirka 28 miljoner. Inräknat de olika platser runt om Sverige där det går att se föremål från samlingarna, bland annat Nationalmuseum Jamtli i Östersund, Gripsholms slott och Läckö slott hade Nationalmuseum före pandemin 1,3 miljoner besök. Ett museibesök är dock mycket mer än det som händer på plats eller digitalt. Det är upplevelser och minnen. Det är att lära sig något nytt och ta med sig. Det är att växa som människa. John H. Falk och Lynn D. Dierking som har forskat om museibesökarnas identiteter, menar att besöket påverkas av minst tre relevanta aspekter: det privata, det sociokulturella och det fysiska. Vem du är och vilka behov du har, om du besöker museet på egen hand eller tillsammans med andra samt de fysiska förutsättningar museet kan erbjuda.
Att samarbeta. Kulturen är samhällets superpower. När vi träffar andra människor pratar vi om det vi upplevt och vill dela med andra: filmer vi sett, böcker vi läst, musik vi hört, teater och utställningar vi besökt… bara som några exempel. Utan kultur skulle samhället sakna kreativitet och uppfinningsförmåga, det som skapar länkar mellan olika branscher. Att museerna aktivt samarbetar och bygger relationer med samhällets olika aktörer, från den akademiska världen till näringslivet, med andra typer av organisationer och det civila samhället, är helt avgörande. Ingen kan jobba bara i sin egen lilla bubbla. Tillsammans kan man också investera i det som är grundläggande, att skapa meningsfulla möten för alla besökare oavsett social och kulturell bakgrund.
Avslutningsvis vill jag tacka alla de som bidragit till Nationalmuseums nominering och att vi blev valda till Årets museum. Vi gör vårt bästa för att kulturens värde ska höras och synas i samhället – nu och i framtiden.
//Susanna Pettersson, Överintendent Nationalmuseum