Behövs museerna i framtiden? Den frågan har jag hört, nu under pandemin, ganska många gånger. Och svaret är väldigt enkelt: ja. Museerna behövs. Jag skulle vilja lägga till att museerna behövs mer än någonsin. Vi som jobbar i museivärlden har inga svårigheter att berätta varför.
Men hur är de med alla andra? Vad skulle de som fattar beslut till exempel om museernas finansiering behöva veta om maskineriet?
Frågor kring museernas finansiering och verksamhet brukar aktualiseras i samband med större kriser. Det gångna året är ett extremt exempel på detta. Frågan är om det skulle underlätta beslutsfattandet om politiker och andra ansvariga överallt i världen fick möjlighet att jobba på ett museum? Det låter kanske lite långsökt men i verkligheten är det redan något som praktiseras i flera länder.
Network of European Museums Association (NEMO) har sedan 2018 arrangerat museipraktikantplatser för europeiska beslutsfattare och politiker. Som ett exempel; i oktober 2020 besökte EU-kommissarien för innovation, forskning, kultur, undervisning och ungdomar, Marya Gabriel, Muzeiko, ett science centrum för barn i Sofia, Bulgarien. Hon sålde bland annat biljetter, städade och träffade barn.
Första gången praktikantidén testades var i Nederländerna 2012 efter att landets museibransch hamnat i ett krisläge på grund av stora ekonomiska nedskärningar. Det nederländska museiförbundet Museumvereniging arrangerade då kampanjen More than worth it för att erbjuda politiker en möjlighet att skaffa sig kunskap om museernas verksamhet. Kampanjen, som fortfarande är aktiv, fokuserar på fem sociala värderingar: collection value, connecting value, educational value, experience value och economic value. Publikationen "More than worth it, social significance of the museums" (2011) går att läsa här som pdf.
Sedan kampanjen i Nederländerna inleddes har man prövat liknande initiativ i Tyskland, Belgien, Finland och Danmark. I Finland har politiker bland annat jobbat med digitalisering, fotobeställningar, segmentering av målgrupper och deltagit i museipedagogisk programverksamhet. Finlands museiförbund har koordinerat kampanjen Politikerns museipraktik och samlat erfarenheter från den. I augusti detta år jobbade 60 finska politiker i 21 städer runtom i landet.
Dagens museiverksamhet är väldigt omfattande och bara en bråkdel av arbetet syns i utställningssalar, samlingspresentationer eller i det digitala rummet. Nödvändiga funktioner i verksamheten omfattar allt från drift och säkerhet till ekonomi, förvaltning, arkiv- och biblioteksarbete, digital utveckling, forskning, konservering, fotografering och filmning, konsthantering, packning, kommunikation och marknadsföring, grafisk formgivning, låneverksamhet, produktion av utställningar, publikationer och samlingspresentationer och mycket mera. Man kan tänka sig detta som ett isberg: toppen som syns och det som inte syns under vattnet. Men just den del som är under vattenytan möjliggör allt som publiken kan se, uppleva och dela med andra.
Magasin III i Stockholm, som öppnade under hösten efter en konstpaus, har inkluderat den osynliga delen av museiarbetet i sitt nya sätt att presentera samlingar och utställningar. Besökarna tas in i utställningslokalerna i grupper och får då även se det som i vanliga fall sker bakom kulisserna… konservering, konsthantering och packning av konstföremål. Besökarna får en bred bild av det arbete som pågår varje dag i all utställnings- och museiverksamhet.
Museer som är intresserade av att skapa praktikantplatser för beslutsfattare får praktiska och goda råd från NEM. Presentera inte några powerpoints. Praktikanterna ska fika med personalen och jobba på riktigt. Ta inte upp frågan om bristande resurser. (Även om att det kommer att vara svårt att inte få ta upp just den frågan. Enligt Sveriges museer har museernas omsättning minskat med 32 procent jämfört med samma period i fjol. Detta kommer att ha långvariga effekter och i vissa fall är hela verksamheten hotad.)
Kanske vore det just därför bra och roligt att hitta nya och experimentella sätt att starta en djupare dialog för att kunna erbjuda mer ingående kännedom och kunskap om museer och dess verksamhet. Vi talar här om samhällsviktiga funktioner. Och vi talar absolut om en bransch som är inte bara otroligt intressant men också viktig för vår identitet. Som ovannämnda exempel från olika länder visar finns ett intresse för djupare förståelse och samtal. Det är bara att skapa förutsättningarna för det!
//Susanna Pettersson, Överintendent Nationalmuseum