Vad kan så till synes olika områden som dataspel och romantiska konstverk ha gemensamt? Hur påverkar konsten dataspelsestetiken, eller är det snarare tvärtom? Med utgångspunkten i den aktuella utställningen Romantiken – ett sätt att se diskuterar konstnären Kristoffer Zetterstrand, spelillustratören Matilda Geijer, dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck och utställningens kurator Carl Johan Olsson detta gränslösa samspel.
Tid
Torsdag 14 november kl 18:00–19:30
Plats
Södra ljusgården, entréplan
Kostnad
Kostnadsfritt
Ingen förbokning, begränsat antal platser
Dynamiska landskap att förlora sig i, dramatiska ljussättningar som förhöjer känslorna och en illusorisk ändlöshet som lockar allt längre bort – allt detta förekommer även i romantikens bildspråk, där fantasi och verklighet möts i nästan förtrollade världar.
Alla som någon gång har spelat ett öppen värld-spel har nog upplevt den känsla av frihet som möjligheten att interagera och röra sig fritt, bortom alla gränser, för med sig. Genom alltmer kraftfulla spelkonsoler får dataspelsvärldar nästan obegränsade möjligheter att växa och upptäckas av spelarna. Samtidigt uppstår ett dilemma mellan den utlovade friheten å ena sidan och gränserna som en bra speldesign ofrånkomligt för med sig å den andra.
Lyssna på ett spännande samtal om dataspelens och romantikens visuella uttryck och dess påverkan på varandra, med gäster från dataspelsbranschen och konstvärlden.
Om panelen
Kristoffer Zetterstrand är en svensk konstnär. Hans klassiska sätt att måla är dock mycket influerat av dataspelsestetiken och några av hans verk syns i dataspelet Minecraft.
Matilda Geijer är konceptgrafiker på Star Stable Entertainment och jobbar med olika delar av dataspelens visuella uttryck.
Per Strömbäck är dataspelsbranschens talesperson och har en bakgrund som spelutvecklare och -förläggare.
Carl-Johan Olsson är intendent för 1800-talets bildkonst på Nationalmuseum. Han är kurator för höstens utställning Romantiken – ett sätt att se.
Det finns inga kommande händelser