I det här forskningsprojektet undersöks pigment i tidigmodernt porträttminiatyrmåleri genom att studera terminologin och färgproverna i Elias Brenners (1647–1717) Nomenclatura et species colorum miniatæ picturæ : thet är : Förteckning och proff på miniatur färgår, publicerad i Stockholm 1680.
Nationalmuseum har en omfattande samling europeiska porträttminiatyrer från 1500-talet, då konsten utvecklades ur senmedeltida bokmåleri, och fram till 1900-talet. Ordet miniatyr handlade ursprungligen inte om storleken, utan har mer att göra med måleritekniken och pigmenten som används. Under 1500 och 1600-talet hade porträttminiatyrer en särställning vid de europeiska hoven som ledde till att drottning Christina lät införa konsten i Sverige genom att bjuda in utländska miniatyrmålare till Stockholm år 1647. Det blev snabbt en mycket populär konstart i Sverige, med många kända miniatyrmålare verksamma långt in på 1900-talet.
Porträttminiatyrer målades i gummi arabicum, konstnärens skicklighet låg inte i att måla smått utan i att behärska måleritekniken och dess material. Kring 1600 skrevs det första traktatet om porträttminiatyrmåleri, The Arte of Limning, av Nicholas Hilliard (1547–1619), det följdes av Edward Norgates (1581–1650) Miniatura or The Arte of Limning, som trycktes 1648. Båda verken namnger olika pigment men terminologin är ibland komplicerad och det kan vara svårt att knyta den till vilka pigment som faktiskt användes. År 1680 var den svenska porträttminiatyrmålaren, Elias Brenner [bild 1-2] den första att publicera ett dokument med både terminologi och målade prover som referens för varje färg, Nomenclatura et species colorum miniatæ picturæ : thet är : Förteckning och proff på miniatur färgår [bild 3-7].
Dokumentet är unikt i sitt slag och utgör ett fantastiskt forskningsunderlag för att kunna identifiera terminologin genom att analysera färgproverna [bild 8-10]. I ett omfattande arbete sätts den trespråkiga nomenklaturen i historisk kontext och proverna analyseras med olika vetenskapliga tekniker, där projektet samarbetar med bland annat Fitzwilliam Museum i Cambridge, Kulturarvslaboratoriet på Riksantikvarieämbetet, och Bruker Scandinavia. Dokumenten som används finns på Kungliga biblioteket i Stockholm, Roggebiblioteket i Strängnäs och Uppsala universitetsbibliotek, medan Elias Brenners porträttminiatyrer finns på Nationalmuseum.
Forskningsprojektet utförs av Cecilia Rönnerstam.
Tidsplan
Projektet förväntas bli klart under 2025