Studiematerialet för SFI och SAS är uppbyggt kring olika teman. Det ger förslag på bilder att utgå ifrån, exempel på diskussionsfrågor och vidare studieuppgifter. Materialet är utformat med kursplanen i åtanke. Detta avsnitt handlar om historiska porträtt och genus.
Historiska porträtt är bra att utgå ifrån när vi samtalar om ett genusperspektiv – synen på vad som anses vara manligt eller kvinnligt. Dessa normer är socialt konstruerade och föränderliga över tid. Genom att peka på likheter och skillnader mellan då och nu skapas möjligheter att diskutera hur normerna förändras.
Titta på bilderna nedan och diskutera frågorna i grupp. Ni kan välja en eller flera bilder. Därefter finns en studieuppgift att arbeta vidare med individuellt.
Börja med att diskutera följande fråga:
- Tycker ni att det finns kläder/beteenden idag som är typiskt manliga eller kvinnliga?
Titta sedan på 1700-talsporträtten och diskutera frågorna nedan:
- Beskriv kläder och utseende i porträtten – färger, smink, peruker och material.
- Vilka kroppsdelar framhävs av kläderna? På vilket sätt?
- Hur är kroppsspråk, ansiktsuttryck, blickar och händer skildrade?
- Hur tror du att kläderna känns att ha på sig?
- Vilka likheter finns det mellan männen och kvinnornas yttre i målningarna?
- Vilka skillnader finns det mellan männen och kvinnornas yttre i målningarna?
- Är skillnaderna eller likheterna flest?
- Jämför 1700-talets och vår tids skönhetsideal. Vilka är de största skillnaderna enligt dig?
- Finns det idag färger som är genusladdade, det vill säga räknas som feminina eller maskulina?
- Hur skulle en 1700-talsman uppfattas av oss idag om vi såg honom på tunnelbanan tror du, manlig eller kvinnlig?
Vill du välja bland fler än bilderna ovan? Kika i vår föremålsdatabas.
Uppgift – skriftlig eller muntlig presentation
Välj ett bild ur vår databas eller genom att titta på vår hemsida. Analysera bilden utifrån ett genusperspektiv. Titta på hur män respektive kvinnor är skildrade. Vad har de på sig? Vad gör de? Jämför sedan tidens ideal med vår tid.