Publicerad 2024-04-24
Nationalmuseum har förvärvat ett nyckelverk av Eugène Jansson föreställande en förstamajdemonstration. För många är konstnären Eugène Jansson känd som ”blåmålaren” med sina stämningsmättade stadsvyer och skildringar av nakna atleter i blå kolorit. Den nyförvärvade målningen representerar en mindre känd men viktig aspekt av Janssons produktion som kretsar kring hans engagemang för arbetarrörelsen.
Eugène Jansson (1862–1915) var en av de mest betydande svenska konstnärerna verksamma vid sekelskiftet 1900. Under 1890-talet utvecklade han ett alldeles eget måleriskt uttryck som kännetecknas av en ofta blåaktig färgskala och en expressiv penselföring i virvlande linjer. Janssons mest kända motivkretsar är nattliga utsikter över Stockholm och Mälaren samt skildringar av muskulösa, nakna manliga gestaltar som solbadar eller utöver akrobatik. Den nyförvärvade målningen till museets samlingar representerar en relativt okänd, men central tematik i hans produktion: arbetarklassen och den moderna storstadens framväxt.
Eugène Jansson, En majdemonstration, 1896–1901, olja på juteväv, NM 7703.
Målningen En majdemonstration skildrar ett förstamajtåg i Stockholm som med vajande fanor ringlar sig över Gärdets gräsytor mot en solbelyst höjd vid horisonten. Den för konstnären typiska vibrerande penselskriften över hela bildytan bidrar till dynamiken i folkmassans rörelse. Kontrasten mellan den av skymningsljuset belysta höjden och den mörka förgrunden förstärker målningens dramatiska atmosfär. De virvlande linjerna, med vilka Jansson brukar gestalta Mälarens vatten, representerar här människornas rörelser. På ett metaforiskt plan kan deras tågande även läsas som ett uttryck för ett gemensamt framåtsträvande mot ett modernt samhälle.
-En majdemonstration är ett nyckelverk i Eugène Janssons produktion och stärker avsevärt Nationalmuseums befintliga samling med verk av denna betydande konstnär. I målningen vävs en nationalromantisk natursyn samman med ett socialkritiskt budskap vilket är ovanligt i den svenska sekelskifteskonsten och gör målningen därmed närmast unik, menar Carina Rech, intendent för 1800-talets bildkonst.
En majdemonstration påbörjades 1896 och fullbordades först 1901 varefter Jansson skänkte den till Folkets hus när det invigdes på Barnhusgatan 14 i Stockholm. Från 1890-talets början uppstod Folkets hus-lokaler över hela Sverige för att möta behovet av allmänna samlingslokaler för evenemang i nära anslutning till arbetarrörelsen.
Målningen utgör ett anslående visuellt uttryck för Janssons identifikation med arbetarrörelsen, som annars bara kan anas i stadsvyer som i Stadens utkant (1899) föreställande nybyggda arbetarbostäder. Till skillnad från många konstnärer i kretsen kring Konstnärsförbundet kom Jansson från ett fattigt hem. Trots att de kom från olika sociala bakgrunder sympatiserade många konstnärer med arbetarrörelsens ideal och fängslades av förstamajtågens estetiska potential men det var enbart Eugène Jansson som överförde de starka visuella intrycken till ett visionärt måleri.
Se målningen i museet
Efter förvärvet har målningen genomgått konservering i museets konserveringsateljéer och visas från och med den 1 maj 2024 på museet ihop med övriga verk från tiden.
Tack!
Verket är inköpt till de offentliga samlingarna tack vare generös finansiering från Nationalmusei Vänner. Nationalmuseum använder inga statliga medel till förvärv utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel.
Inventarienummer
Eugène Jansson, En majdemonstration, 1896–1901, olja på juteväv, NM 7703.
Tidigare nyförvärv
Nationalmuseums samlingar är under ständig utveckling och utökas kontinuerligt med nya förvärv. Här hittar du några av de mest intressanta tillskotten från de senaste månaderna.