Publicerad 2021-12-08
Nationalmuseum har förvärvat en unik gulddosa med Gustav III:s porträtt utfört av hovemaljören Johan Georg Henrichsen. Det var en gåva från kungen till den skotske officeraren John Mackenzie med anledning av att han lämnade svensk tjänst 1778. Ytterst få kungliga belöningar av detta slag har bevarats orörda till våra dagar, vilket gör gulddosan unik.
Juvelbesatta porträtt av landets monark var den mest prestigefyllda formen av nådegåva. De utvecklades vid det franska hovet under 1600-talet och blev snabbt en förebild för andra furstar i samtidens Europa. Porträtten kunde både utformas som hängsmycken eller få en briljanterad infattning i locket till en gulddosa. I Sverige var drottning Kristina den första regent att tillämpa det franska modet, vilket sedan blommade ut under 1700-talet. Gustav III hörde till dem som flitigt delade ut gulddosor som tecken på kunglig ynnest. Historiska källor från tiden visar att kungen själv var oerhört intresserad av utformningen och gav noggranna anvisningar. Ibland bestod dekoren av hans briljanterade namnchiffer, i andra fall var kungens porträtt innefattat i ädelstenar.
Dosorna var resultatet av ett samarbete mellan flera olika specialister. Dels utförde silversmeden själva gulddosan, medan gravören försåg den med graverad dekor och juveleraren ansvarade för infattningen av ädla stenar. Sedan tillkom porträttet, utfört av en miniatyrmålare medan etuiet tillverkades av en annan specialist, ofta en bokbindare.
Under gustaviansk tid var alla dessa yrken representerade i Stockholm, men det hände också att man importerade dosor från Ryssland, Sachsen eller Frankrike. I det aktuella fallet är gulddosan ett arbete från tyska Hanau i Hessen. Formen är oval samt har en så kallad guillocherad (våg- och cirkelmönster genom en mekanisk teknik) och ciselerad (driven) dekor. Vidare är den utförd i så kallad deux couleurs, det vill säga en kombination av guld med två olika legeringar som ger skilda färgskiftningar. Dosan har sedan i Stockholm monterats med kungens porträtt innefattade i en briljanterad ram med vidhängande bladranka.
Själva porträttet är utfört av Johan Georg Henrichsen (1707–1779), den siste i Sverige med titeln hovemaljör, utnämnd 1773. Han arbetade genomgående med förlagor i pastell eller olja utförda av andra konstnärer såsom Gustaf Lundberg eller som i detta fall Lorens Pasch d.y. Färgskalan är ofta intensiv i kombination med en tydlig pointillism. Mer okänt är att Henrichsen även levererade vapenbilder för adelsbrev, målade i miniatyrteknik på pergament.
Gåvomottagaren var en skotsk äventyrare, John Mackenzie, Lord Mac Leod, 4:e earl av Cromartie (1726–1789). Han hade varit trogen pretendenten Charles Edvard Stuart (Bonnie Prince Charles) och blev tillfångatagen efter jakobiternas nederlag mot den engelska armén i slaget vid Culloden 1746. Två år senare benådades han, men tvingades avsäga sig all egendom. I stället valde John Mackenzie att gå i svensk tjänst 1750 och slutade som överste för Björneborgs regemente.
– John Mackenzie återvände till Storbritannien 1778 sedan han omfattats av full amnesti och återfått alla egendomar. Det var i samband med sitt avsked, som John Mackenzie erhöll denna gulddosa som gåva av Gustav III. Den är en av ytterst få bevarade från tiden och kommer snart att gå att se i museets skattkammare tillsammans med ett miniatyrporträtt av lorden, säger Magnus Olausson, chef för samlingarna på Nationalmuseum.
Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärvet har möjliggjorts genom ett generöst bidrag från Anna och Hjalmar Wicanders stiftelse.
Inventarienummer:
Gulddosa à deux couleurs, okänd tillverkare Hanau. Johan Georg Henrichsen, porträtt av Gustav III, ca 1778. Guillocherat och ciselerat guld i två nyanser, briljanter, emalj. NMB 2799.
Fler nyheter från Nationalmuseum
- Årets hedersporträtt 2024: Max Martin av Mikael Jansson publicerat 2024-10-08
- Stort utlån från Nationalmuseum till utställning på Versailles i samband med OS i Paris publicerat 2024-06-27
- Målning i Nationalmuseums samlingar nyligen attribuerad till kände konstnären Carel Fabritius publicerat 2024-05-22
- Minor Arcana: samarbete med Dansens hus i performanceverk där museibesökaren deltar publicerat 2024-05-02
- En majdemonstration, av Eugène Jansson publicerat 2024-04-24