Publicerad 2022-04-06
Nationalmuseum har förvärvat en målning av den tyska konstnären Ernst Ferdinand Oehme. Tyrolskt landskap med borgen Naudersberg från 1847 representerar en sida av den tyska romantiken som tidigare lyst med sin frånvaro i museets samling. Förvärvet är ovanligt då målningar av det här slaget av Oehme är mycket sällsynta på konstmarknaden.
Den nyförvärvade målningen av Ernst Ferdinand Oehme (1797–1855) är daterad 1847 och föreställer borgen Naudersberg i sina tyrolska omgivningar. Målningar av det här slaget är mycket sällsynta. En förklaring till detta är att Oehmes produktion är relativt liten, hans arbeten var tekniskt krävande och tog därför tid att utföra. En annan är att en del målningar har gått förlorade i krig medan merparten av de som klarat sig finns i tyska museisamlingar.
Oehme tillhörde den nära kretsen kring romantikens idag mest berömde målare, Caspar David Friedrich, som också var hans lärare. Trots att han stod nära den stilbildande Friedrich så skapade han ett omisskännligt eget uttryck. Hans målningar kan beskrivas som något mer drömska och med en dragning åt sagans värld. Oehme tillhörde de tyska romantikerna som tog upp och förnyade antikens tanke om en världssjäl, det vill säga idén om en ande (idag skulle man nog tala om en energi istället) som genomströmmar allt och bildar ett kretslopp som upphäver alla gränser i fråga om både tid och rum. Oehme målade gärna gamla befästa slott och medeltida gestalter i skarpt naturalistiska landskap som liknade naturen som människorna i hans samtid kände den. Det var hans sätt att upphäva skillnaden mellan tidsåldrar och upprätta förbindelser mellan deras folk.
Med sin verklighetsnära men ändå gåtfulla stämning representerar målningen en konst som riktade sig mer till den subjektiva föreställningsförmågan än till det rationella förnuftet. I mitten flyter en flod. På ena sidan om denna syns en grupp beväpnade män som ropar åt två kvinnor på den andra. Landskapet är naturtroget målat in i minsta detalj men samtidigt i färger som får naturen att framstå som närmast övernaturlig. Detta gör Oehmes målning till ett bra exempel på hur romantikerna strävade efter att ”främmandegöra” naturen, det vill säga få betraktaren att stanna upp för att reflektera över sådant som ”bara finns där”.
– Genom förvärvet av Oehmes målning kan Nationalmuseum förklara varför en av konsthistoriens verkligt omvälvande perioder var just omvälvande. Med romantiken ändrades inte bara bildkonsten i grunden utan även betraktandet. Plötsligt handlade det inte längre om att försöka läsa och förstå bilder utan mycket mer om att uppleva dem genom att triggas av bilder som lockar men som inte omedelbart låter oss veta varför. På många sätt är detta grunden till hur vi tolkar vår omvärld och bilderna av den än idag, säger Carl-Johan Olsson, intendent med inriktning på 1800-talets bildkonst på Nationalmuseum.
Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärvet är en generös gåva från Nationalmusei Vänner.
Fler nyheter från Nationalmuseum
- Årets hedersporträtt 2024: Max Martin av Mikael Jansson publicerat 2024-10-08
- Stort utlån från Nationalmuseum till utställning på Versailles i samband med OS i Paris publicerat 2024-06-27
- Målning i Nationalmuseums samlingar nyligen attribuerad till kände konstnären Carel Fabritius publicerat 2024-05-22
- Minor Arcana: samarbete med Dansens hus i performanceverk där museibesökaren deltar publicerat 2024-05-02
- En majdemonstration, av Eugène Jansson publicerat 2024-04-24