Publicerad 2021-06-23
Nationalmuseum har nyligen förvärvat en oljemålning av den amerikansk-franska impressionisten Mary Cassatt. Hon var en av tre betydande kvinnliga konstnärer i den annars så mansdominerade gruppen. Inköpet är det första förvärvet av en impressionistisk målning som Nationalmuseum gör på mer än 50 år.
Målningen av Mary Cassatt (1844–1926) är med största sannolikhet en fristående förstudie till The Cup of Tea som utfördes 1879–80 och som idag finns på The Metropolitan Museum of Art i New York. Den föreställer Cassatts äldre syster Lydia, som stod henne mycket nära. Modellen är framställd till synes omedveten om att hon är iakttagen, drickandes te. Målningen tillhörde en gång den kände konsthandlaren Ambroise Vollard och påminner starkt om verk av andra impressionister som Manet och Degas. Färgskalan är dock blondare med kontrasterande komplementfärger och tekniken mer virtuost skissartad.
Cassatt var dotter till en förmögen bankir från Pittsburgh i USA. Familjen härstammade från franska hugenotter med namnet Cossart, som anlänt till New York redan under 1600-talet. Cassatt intog tidigt en feministisk hållning och studerade måleri först i Pennsylvania med början 1860 och fortsatte därefter studierna i Paris. I samband med det fransk-tyska kriget 1870 återvände Cassatt till USA, för att bara fyra år senare definitivt bosätta sig i Frankrike. År 1875 blev hon för första gången bekant med impressionisternas måleri. Cassatt har själv beskrivit hur förbluffad hon blev av att se en pastell av Edgar Degas i ett skyltfönster i Paris. Detta ledde snart till en nära vänskap och hon blev av Degas inbjuden att delta i impressionisternas oberoende salong fyra år senare. Tillsammans med Berthe Morisot och Marie Bracquemond tillhör Mary Cassatt de som kallas les trois grandes dames (de tre stora kvinnorna) inom impressionismen.
Inspirationen från japanska träsnitt bidrog till att Cassatt med åren lämnade det renodlade impressionistiska måleriet och istället utvecklade ett mer syntetiserande arbetssätt med starka färger och platta ytor. I motsats till många impressionister ägnade hon sig knappast åt landskap utan snarare åt det borgerliga hemmets miljö där den emotionella speglingen av modellerna spelar stor roll. Man kan spekulera över om detta motivval var en bidragande orsak till att Cassatt länge var förbisedd trots sina många kvalitéer som konstnär. Så sent som 1970 anordnades den första monografiska utställningen om hennes måleri.
Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärvet har möjliggjorts genom ett generöst bidrag från Hedda och N. D. Qvist donationsmedel.
Fler nyheter från Nationalmuseum
- Årets hedersporträtt 2024: Max Martin av Mikael Jansson publicerat 2024-10-08
- Stort utlån från Nationalmuseum till utställning på Versailles i samband med OS i Paris publicerat 2024-06-27
- Målning i Nationalmuseums samlingar nyligen attribuerad till kände konstnären Carel Fabritius publicerat 2024-05-22
- Minor Arcana: samarbete med Dansens hus i performanceverk där museibesökaren deltar publicerat 2024-05-02
- En majdemonstration, av Eugène Jansson publicerat 2024-04-24