Publicerad 2022-11-01
Nationalmuseum har förvärvat ett landskap av den franske naturalisten Jean-François Raffaëlli. Han var en av de stora förebilderna för svenska konstnärer som reste till Paris under 1880-talet. Målningen mäter endast 9 x 16 cm, men detta till trots rymmer den en hel liten värld, fylld av kontrasterna mellan idyll och fabriksrök längs en flodkrök av Seine.
Jean-François Raffaëlli (1850–1924) räknas till de så kallade naturalisterna, som målade realistiska scener ur vardagen på stora dukar. Motiven hämtades ofta från landsbygden och skildrades med en närmast fotografisk skärpa. Den främsta inspirationen kom från författare som Émile Zola och Gustave Flaubert som i sina böcker ville förmedla människans inre liv genom att beskriva henne utifrån. Raffaëllis ställning på den parisiska konstscenen var ovanlig. Bland naturalisterna stack han ut för sitt något säregna sätt att måla och trots att han inte betraktades som impressionist bjöd Edgar Degas in honom att ställa ut tillsammans med impressionisterna vid gruppens utställningar åren 1880 och 1881. Detta orsakade en kontrovers, inte minst eftersom Raffaëlli vid det första tillfället deltog med hela 37 verk och därför ansågs ta för stor plats. Till följd av detta avstod Claude Monet från att delta.
Efter att främst ha skildrat Paris utkanter började Raffaëlli 1880 intressera sig för motiv i eller runt staden. Nationalmuseums nyförvärvade målning kom förmodligen till vid denna tidpunkt. Den föreställer en ung familj på utflykt i grönskan, men är samtidigt ett panorama över Paris med byggnader längs floden Seine i förorten Suresnes och med konturen av Panthéons kupol i fjärran. Scenen är fångad i ögonblicket, en känsla som förstärks av de livliga barnen som är där med familjen och en barnflicka. Målningen tycks hastigt utförd i en levande penselföring, men är samtidigt påtagligt detaljrik. Just dessa egenskaper gjorde intryck på flera av de unga nordiska konstnärer som sökte sig till Paris i hopp om en karriär.
– Med Jean-François Raffaëllis målning kan Nationalmuseum ännu bättre belysa den starka kopplingen mellan franskt och svenskt måleri under det sena 1800-talet. En konstnär som Nils Kreuger arbetade ofta på just det här sättet, i liten skala och med en nerv och skärpa som får även de mest vardagliga scener att lysa. Målningen är helt enkelt ett verkligt bra exempel på att stor konst inte behöver mäta mer än 9 x 16 cm, säger Carl-Johan Olsson, intendent på Nationalmuseum.
Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Förvärvet är en generös gåva av Lars Vogel.
Inventarienummer:
Jean-François Raffaëlli, Vy från Suresnes utanför Paris, 1870–1880-tal. Olja på träpannå. NM 7652.
Fler nyheter från Nationalmuseum
- Årets hedersporträtt 2024: Max Martin av Mikael Jansson publicerat 2024-10-08
- Stort utlån från Nationalmuseum till utställning på Versailles i samband med OS i Paris publicerat 2024-06-27
- Målning i Nationalmuseums samlingar nyligen attribuerad till kände konstnären Carel Fabritius publicerat 2024-05-22
- Minor Arcana: samarbete med Dansens hus i performanceverk där museibesökaren deltar publicerat 2024-05-02
- En majdemonstration, av Eugène Jansson publicerat 2024-04-24