Publicerad 2022-12-07
Nationalmuseum har förvärvat ett porträtt av den franska pastellmålaren och miniatyristen Marie-Gabrielle Capet. Porträttet avbildar konstnären någon gång under 1780-talet då hon hörde till den närmaste kretsen kring en av tidens mest uppburna porträttmålare Adélaïde Labille-Guiard och hennes blivande make François-André Vincent. Mycket talar för att det är den senare som utfört porträttet av den unga Capet.
Marie-Gabrielle Capet (1761–1818) var född i Lyon och kom från enkla förhållanden. Genom goda kontakter blev hon i tjugoårsåldern elev till porträttmålaren Adélaïde Labille-Guiard, känd för att bara acceptera kvinnliga lärjungar. Ett bevis för deras nära relation är Labille-Guiards stora självporträtt från 1785, nu på Metropolitan Museum of Art i New York, där Capet står intill sin lärare tillsammans med en annan elev, Marie Marguerite Carreaux de Rosemond. Labille-Guiard hörde till de få kvinnliga ledamöter i den franska konstakademien, där hon oförtrutet arbetade för kvinnornas rättigheter. I det privata levde hon i en fri relation med kollegan François-André Vincent. Tillsammans köpte de ett hus 1792, där även Capet flyttade in.
Det är troligen under åren närmast före detta som det nyförvärvade porträttet har tillkommit. Både Labille-Guiard och Vincent använde skyddslingen Capet som modell. Det finns flera tecknade studier med henne som modell, även om ingen av dessa direkt kan kopplas ihop med Nationalmuseums målning. I porträttet poserar hon närmast frontalt med en lätt vridning och möter betraktaren med en genomträngande, men mild blick. Blicken avslöjar dock att det råder en nära relation mellan henne och konstnären. Den mättade färgen liksom den sammanhållna och symmetriska kompositionen pekar på Vincent som trolig upphovsman, stilistiska egenskaper som länge gjorde honom till Jacques-Louis Davids främste rival inom det nyklassiska måleriet.
Porträttet av Marie-Gabrielle Capet är på många sätt uttryck för ett märkligt konstnärshem där arbetsgemenskapen blandades med de familjära rollerna. Capet tycks i konstnärlig mening ha varit helt beroende av sin lärare Labille-Guiard. Efter den senares död 1808 fortsatte Capet att vårda Vincent, som hon kallade sin ”fader”, fram till hans död 1816. Hon avled själv bara två år senare endast 57 år gammal, som det tycks av sorg och utan att ha varit förmögen att måla mer.
– Porträttet av Marie-Gabrielle Capet utmärks av en sällsynt stark närvarokänsla. Här har vi verkligen en känsla av att stå öga mot öga med modellen. Med detta förvärv kan Nationalmuseum lägga ytterligare en pusselbit till de övriga i samlingen för att belysa de stora franska kvinnliga konstnärerna under 1700-talet. Det är därför en stor glädje att snart kunna visa detta betydande konstverk på museet, säger Magnus Olausson, chef för Samlingarna på Nationalmuseum.
Porträttet av Marie-Gabrielle Capet kommer att kunna ses i salen för 1700-talsmåleri från den 1 februari 2023.
Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Porträttet av Marie-Gabrielle Capet är bekostat av Sophia Gieseckes donationsmedel.
Inventarienummer
Okänd fransk konstnär, Porträtt av Marie-Gabrielle-Capet, 1780-talet. Olja på duk. NM 7658.
Fler nyheter från Nationalmuseum
- Årets hedersporträtt 2024: Max Martin av Mikael Jansson publicerat 2024-10-08
- Stort utlån från Nationalmuseum till utställning på Versailles i samband med OS i Paris publicerat 2024-06-27
- Målning i Nationalmuseums samlingar nyligen attribuerad till kände konstnären Carel Fabritius publicerat 2024-05-22
- Minor Arcana: samarbete med Dansens hus i performanceverk där museibesökaren deltar publicerat 2024-05-02
- En majdemonstration, av Eugène Jansson publicerat 2024-04-24