Publicerad 2024-01-03
Nationalmuseum har förvärvat en skulptur av konstnären Ingel Fallstedt (1848–1899). Genom verket ger han oss en detaljerad ögonblicksbild, i lera, från teaterns Paris.
Nationalmuseum har förvärvat en skulptur av konstnären Ingel Fallstedt (1848–1899). Verket i terrakotta utgör en hel liten rumslig scen som visar en kvinna som sitter i en fåtölj vid en draperad spegel. Sannolikt är skulpturen utförd i Paris där Fallstedt vistades 1875–1881. Perioden sammanfaller med aktrisen Sarah Bernhardts (1844–1923) storhetsperiod och konstverket kan sättas samman med det sena 1800-talets uppsving för teater och populärkultur.
Ingel Fallstedt är känd för sin förmåga att skulptera i lera, med skissartad lekfullhet och precision på samma gång. Han utbildades vid Konstakademien i Stockholm och i München, och hamnade därefter i Paris, som många av sina konstnärskamrater
Ingel Fallstedt (1848–1899), Kvinna vid spegel, ca1880. Terrakotta med delvis spår av bemålning samt spegelglas. NMSk 2421.
Målaren Hugo Birger ställde ut ett liknande motiv som detta skulpturverk, med titeln La Toilette, på Parissalongen 1880. Hugo Birger och Fallstedt var vänner och umgicks i den franska huvudstaden. Sannolikt kände de till och inspirerades av den franska skådespelaren Sarah Bernhardt, som vid denna tid var firad och berömd. Hon hade lanserat en ny typ av kvinnlig skådespelardiva och just kring år 1880 uppträdde hon i pjäsen Froufrou, i en spektakulär dräkt liknande den i Birgers och Fallstedts konstverk. Några år senare besökte hon Sverige. Även om det inte går att belägga att skulpturen skulle föreställa Bernhardt är kompositionen i sig utformad som en scen i en teaterpjäs, eller i kulisserna bakom scenen. I Paris gifte sig Ingel Fallstedt med skådespelaren Maria Lovisa (Marie-Louise) Hammarstrand (1845–1929), vilket också ger en koppling till teatervärlden.
–Skulpturen är ett utsökt exempel på Ingel Fallstedts kapacitet att skulptera i lera och skapa en ögonblicksbild, med otaliga detaljer som ansiktet, hunden, klänningens tyg och fåtöljens kuddar. Sammansättningen av skulpturens material med spegelglas och spår av bemålning visar på en experimentell och nydanande sida hos Fallstedt, som är intressant också i ett konsthistoriskt sammanhang, säger Linda Hinners, intendent med ansvar för skulptur på Nationalmuseum.
Tack!
Verket är inköpt till de offentliga samlingarna tack vare generös finansiering från Hedda och N.D. Qvists donationsmedel. Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel.
Inventarienummer
Ingel Fallstedt (1848–1899), Kvinna vid spegel, ca1880. Terrakotta med delvis spår av bemålning samt spegelglas. NMSk 2421.