Japanskt mötte nordiskt i Akira Minagawas design. I en lekfull utställning tog färg och mönster i mode, konst och heminredning bokstavligen över museets salar. Besökaren fick lära känna en designfilosofi där minnen och upplevelser spelar avgörande roller.
"Form skapar känslor. Känslor blir minnen. Ur minnen kommer idéer, idéer återgår till form. Jag anser att form och minne är i ett kretslopp, där var och en av dem är samma energi i ett annat tillstånd." Så beskriver Akira Minagawa den grundläggande tanken, det cirkulära flödet, som präglade utställningen Design=Memory som visades på Nationalmuseum våren och sommaren 2024.
Akira Minagawa är en av de mest framstående japanska formgivarna och grundare och chefsdesigner för mode- och textilmärket Minä perhonen. Minä betyder ”jag” på finska och perhonen betyder ”fjäril”. Det grundades 1995 och var från början ett enmansföretag men har gradvist vuxit till ett team på 200 personer. Företagets sfär av kreativa verksamheter har utvidgats från mode till heminredning och serviser och omfattar nu även alla vardagslivets aspekter. Minä perhonen har lång erfarenhet av internationella designsamarbeten, bland annat med Artek, Kvadrat och Iittala, och i Sverige med Klippan.
Video: introduktion till utställningen
Saknar du utställningen? Få en tillbakablick i den korta filmade visning där intendent Sara Borggård Älgå berättar mer om utställningens delar och vad Akira Minagawas märke minä perhonen betyder och ursprunget till namnet. Filmen togs fram i anslutning till utställningen.
För att kunna se videor på webbplatsen behöver du godkänna kakor för marknadsföring
Ändra dina kakor här