Visades på Nationalmuseum i Stockholm.
John Singer Sargent (1856–1925) har beskrivits som sin generations ledande porträttmålare. Hans konst är oerhört populär i USA och Storbritannien, men i Sverige är den ännu närmast okänd. I utställningen ingår flera av Sargents mest berömda verk, som porträtten av den franske läkaren Samuel Jean de Pozzi och systrarna Ena och Betty Wertheimer.
Det var den tekniska briljansen och förmågan att i bild fånga en personlighet som gjorde Sargent efterfrågad. I hans porträtt möter vi den internationella societeten kring sekelskiftet 1900. Kvinnor och män ur aristokratin och den nyrika borgarklassen, i sidenklänningar, mörka kostymer och höga hattar. Men också porträtt av de många vänner Sargent hade inom den internationella kultureliten. I utställningen finns porträtt av Claude Monet, Auguste Rodin och Henry James.
Sargents konst har många beröringspunkter med den nordiska konsten. Både hans sätt att måla och hans konstnärskarriär för tankarna till Anders Zorn. De var båda internationellt framgångsrika porträttmålare och stod på gränsen mellan tradition och modernitet. De var förankrade i en porträttradition med rötter i 1600-talet samtidigt som de inspirerades av de franska impressionisterna. I utställningen visas flera verk av Zorn sida vid sida med Sargents verk.
För att kunna se videor på webbplatsen behöver du godkänna kakor för marknadsföring
Ändra dina kakor härTill skillnad från Zorn målade Sargent ytterst få nakna kvinnliga modeller. Nakna män är däremot ett återkommande tema hos Sargent och i utställningen visas bland annat en serie sällan visade stora kolteckningar av nakna manliga modeller. Vi vet idag ganska lite om Sargents privatliv, men det är troligt att han var homosexuell och att han dolde sin läggning utåt. Under Sargents livstid var homosexualitet straffbart i de flesta länder.
Även om Sargent var medborgare i USA levde han större delen av sitt liv i Europa. Han föddes i Florens av amerikanska föräldrar, fick sin utbildning i Frankrike och bodde och arbetade under många år i Storbritannien. Han bodde också periodvis i Italien. Sargents kosmopolitiska liv avspeglas tydligt i hans måleri. I utställningen möts stadsmotiv och interiörer från Venedig, landskap och folklivsbilder från mellanöstern och Nordafrika och storslagna vyer från alperna och den kanadensiska vildmarken. Utställningen avslutas med en serie bilder Sargent gjorde under första världskriget då han anlitades som officiell så kallad ”War Artist” av Storbritanniens regering.