Vaginal Davis – prisbelönt konstnär, punkartist, hyllad författare och internationell blacktress – besökte Stockholm! I samarbete med Moderna Museet presenterade Nationalmuseum en installation av Vaginal Davis verk i Gamla biblioteket som belyste hennes livslånga intresse för de sällsamma berättelserna om trollkarlarna och häxorna i landet Oz. Dessutom visades ett urval av Vaginal Davis ikoniska målningar i den intilliggande salen med 1800-talskonst.
Välkommen till Vaginal Davis förunderliga värld. I denna ”magnifika produkt”, som vecklas ut på Moderna Museet och andra konstinstitutioner i Stockholm, får du möjligheten att se Ms. Davis expansiva praktik från alla vinklar.
Det var en gång en liten flicka som föddes i de östra utkanterna av Los Angeles. Hon hette Vaginal. Hon var ett underbarn: hon kunde läsa när hon var två, lärde sig snart att tala fem språk, däribland assyriska, stod på teaterscenen i flera grundskolor, skrevs in i ett lokalt program för begåvade studenter, och, vid bara åtta års ålder, satte hon upp sin första utställning på Los Angeles stadsbibliotek: en radikal omtolkning av L. Frank Baums Trollkarlen från Oz. Inspirerad av Svarta pantrarnas stridbara aktivism i USA, uppkallade sig Vaginal efter Angela Davis – därmed cementerades hennes namn för evigt i historieböckerna: Vaginal Davis.
Bara helt nyligen grävde arkeologen och konstnären Jonathan Berger fram Vaginal Davis installation Naked on my Ozgoad ur ruinerna av Davis före detta palats i Ramona Gardens i Los Angeles. Som svar på detta skapade Davis Middle Sex: hennes trollbindande magnum opus, drottningen av alla zines, en 500-sidig bok där hon collagerar text, upphittade foton och teckningar med sitt eklektiska personliga arkiv som spänner över trettio år, för att, med hennes egna ord, ”öppna dörrarna till världar och möjligheter som aldrig tidigare skådats, i en enda mastodontisk, på gränsen till hämningslös volym”. I zinet Middle Sex utgår Vaginal Davis från mytologin bakom L. Frank Baums sagovärld Oz och väcker något nytt och skruvat till liv ur den. Middle Sex var epicentrum i en samling skulpturer, ljudverk och hieroglyfiska teckningar som visades i Gamla biblioteket på Nationalmuseum.
I närheten prydde ett urval av Vaginal Davis målningar de turkosa väggarna i den intilliggande salen med 1800-talsmåleri. Davis målningar av ”kvinnor fångade i kvinnokroppar” för tankarna till en konsthistoria som går långt tillbaka, till ikonmåleriet som uppstod i fuktiga fästningar i 1000-talets Bysans och som utövas än idag av Vaginal Davis på den idylliska Rote Insel i Berlin. Målningarna visar också de queera nätverk och vänskapsförbindelser som finns i hennes praktik, både faktiska och fiktiva, bibliska och platonska, i vår tid och över tid. Sådana relationer speglades i presentationen mittemot Vaginal Davis målningar där vänskap mellan kvinnliga och queera konstnärer vid sekelskiftet hyllas. Vilket sekelskifte?
Om utställningen
Vaginal Davis: Naked on my Ozgoad, av Vaginal Davis i samarbete med Jonathan Berger. Utställningen arrangerades av Hendrik Folkerts (Intendent för internationell konst, Moderna Museet), i nära samarbete med Eva-Lena Bergström och Carina Rech (båda från Nationalmuseum).
Med bidrag från Richard Gabriel Gersch, Salome Gersch, Hands On Press, Kathleen Hanna, Daniel Hendrickson, Adam Horovitz, Ricardo Montez, Miss Joan Marie Moossy, Maria Norrman, Uzi Parnes, Susanne Sachsse, Angela Seo, Carmelita Tropicana, Ela Troyano.
Vaginal Davies Stockholm runt
Vaginal Davis: Naked on my Ozgoad var en del av Vaginal Davis: Magnificent Product, en utställning som Moderna Museet tagit initiativ till och som breder ut sig över flera platser i Stockholm.