Rubrik (Denna text visas över "Läs mer" texten samt över alla samlade verk i samlingen):
Text (Denna text kommer visas under rubriken för webbturen):
I den västerländska konsthistorien – och i Nationalmuseums samlingar – är antikens gudar och gudinnor vanliga motiv. För oss som lever idag kan det ibland vara svårt att känna igen dem och deras olika områden. Hur vet man vem som är vem? Vem bestämmer över vad? Genom kort information om tolv vanliga gudar och gudinnor får du här redskap som kan behövas för att upptäcka dem i olika konstverk.
Det är utifrån mytologiska berättelser med över två tusen år gamla rötter i det antika Grekland som konstnärer har låtit sig inspireras av gudar och gudinnor i en äventyrlig blandning. Berättelserna bygger på rika föreställningar om allt från världens skapelse till livsfrågor som berör mening, villkor, moral och mycket mer.
De mytologiska gudomligheterna kan till exempel precis som vi människor vara förälskade, lyckliga, avundsjuka och slarviga. Den antika mytologins berättelser handlar därför mycket om vad det innebär att vara människa, något som har intresserat både läsare och konstnärer genom tiderna.
I det romerska riket blev många av det antika Greklands gudar och gudinnor förebilder och så småningom fick de nya namn på latin istället för grekiska. Idag är de flesta karaktärerna kända under båda namnen och i dessa texter har vi skrivit det romerska namnet först eftersom de är vanligast i våra konstsamlingar.
Välkommen in i den antika mytologins spännande värld!
Text för fler Samlingar (Detta är locktexten för fler webbturer som visas längst ned på sidan):
Ingen text angiven
Artist: Julius Kronberg
Title: Amorin
Description:
Förälskelsens gud som kunde få vem som helst att plötsligt bli kär – på gott och ont…
Amor var en busig liten gud som i konsten är lätt att känna igen – han har alltid vingar och en pilbåge. Ibland avbildas han ensam och ibland med sina jämngamla vänner, så kallade amoriner. I de äldsta konstverken föreställer han en tonåring och i de lite nyare brukar han vara en knubbig bebis.
Eftersom han var barn till kärleksgudinnan Venus kunde han få människor och gudar att bli kära – men det blev inte alltid så lyckat. Som son till krigsguden Mars sköt Amor nämligen pilar, något som gjorde att förälskelsen skedde snabbt, plötsligt och i vem som helst. Genom att använda avskyns pilar av bly kunde han ibland även sprida hat.
Enligt myten kunde Amor personligen också bli kär, vilket han blev i den vackra prinsessan Psyke. Kärleksberättelsen har varit uppskattad av många västerländska konstnärer och finns bland annat som skulptur (länk) i våra samlingar.
Datafält | Värde |
Titel | Amorin |
Artist | Julius Kronberg, Swedish, född 1850-12-11, död 1921-10-17 |
Teknik/Material | Olja på duk |
Mått | Mått 171 x 108 cm, Ram 216 x 154 x 10 cm |
Datering | Sign. 1878 |
Förvärv | Inköp 1878 |
Inventarienummer | NM 1337 |
Artist: Erik Gustaf Göthe
Title: Bacchus
Description:
Vinets och livskraftens festliga gud.
Bacchus avbildas ofta med en maffig krans av vinranka runt huvudet, ibland som en tonåring och ibland som en äldre, kraftigare man. Eftersom han var vinets och livskraftens gud älskade han att fixa fest! Många konstnärer har valt att gestalta dessa vilda tillställningar som enligt myten hölls av Bacchus och hans dansande sällskap, den här målningen av Rubens (länk). Festerna – som även kallas backanaler – innehöll mycket vin och starka känslor som glädje, ilska och kärlek.
I många konstverk håller Bacchus och hans sällskap i en stav kallad thyrsos, ett tillbehör som dekorerats med murgröna och pinjekottar. Staven symboliserar fruktbarhet och med den kunde Bacchus förvandla allt han rörde vid till druvor. Ibland syns även vilda djur som pantrar och leoparder – med andra ord är Bacchus och hans följe svåra att missa!
Datafält | Värde |
Titel | Bacchus |
Artist | Erik Gustaf Göthe, Swedish, född 1779-07-26, död 1838-11-26 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 126 cm |
Datering | Utf. 1808 |
Förvärv | Gåva 1866 änkedrottning Josefina |
Inventarienummer | NMSk 374 |
Artist: Jan Bruegel d.ä.
Title: Landskap med Diana och Akteon
Description:
De djupa skogarna och vilda bergens jaktgudinna. Inga män är välkomna!
Den jungfruliga gudinnan Diana spenderade helst sina dagar med spännande jakt och härliga bad i sällskap av en stor grupp nymfer. I konsten har hon ofta sin pilbåge i högsta hugg och ibland syns även en jakthund eller hjort tätt intill hennes vältränade kropp. Ibland är Diana avbildad med en halvmåne ovanför huvudet, hon var nämligen också en mångudinna. Eftersom hon ansågs kunna hjälpa till vid barnafödseln dyrkades hon främst av unga kvinnor som ibland skänkte lergåvor föreställandes livmödrar och spädbarn.
Hon undvek all kontakt med män och älskade den fridfulla stämningen med sina nymfer. Det finns många myter som berättar om vilken dödlig katastrof som väntade den som störde den lyckliga tillvaron… Ett exempel på detta är myten om jägaren Aktaion. När han en dag smygtittade på Diana och hennes nymfer förvandlade hon honom till en kronhjort som sedan åts upp av sina egna hundar. Motivet är vanligt i det västerländska måleriet.
Datafält | Värde |
Titel | Landskap med Diana och Akteon |
Artist | Jan Bruegel d.ä., Flemish, född 1568, död 1625 |
Contributor | Unknown |
Teknik/Material | Olja på koppar |
Mått | Mått 37 x 27,5 x 0,1 cm, Ram 49 x 40 x 5 cm |
Datering | Utf. 1590-talet |
Förvärv | Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer | NM 367 |
Artist: Giovanni Francesco Romanelli
Title: Mars
Description:
Den aggressiva krigsguden som älskade blod.
Med vasst spjut och tung rustning var den grymma guden Mars alltid redo för krig. Han var den näst högsta guden i det antika Rom som hela tiden låg i strid för att vidga sitt rike. För att hylla honom anordnade man stora fester i början och slutet av krigssäsongen som var från mars till oktober. Mars månad är alltså döpt efter honom! En av myterna kring Mars är att han tillsammans med kärleksgudinnan Venus fick ett busigt litet barn som sköt pilar på folk så att de blev kära.
Via den här länken kan du se vår skulptur av Mars och Venus som påbörjades i slutet av 1700-talet, en tid då många konstnärer inspirerades av romersk mytologi.
Datafält | Värde |
Titel | Mars |
Artist | Giovanni Francesco Romanelli, Italian, född ca 1610, död 1662 |
Former attribution | Giovanni Francesco Romanelli, Italian, född ca 1610, död 1662, Manner of, Bartolomeo Schidone, Italian, född ca 1578, död 1615, Attributed to |
Teknik/Material | Olja på duk |
Mått | Mått 111 x 111 cm, Ram 126 x 126 x 8 cm |
Förvärv | Övertagande 1866 från Kongl. Museum. (Martelli 1804) |
Inventarienummer | NM 152 |
Artist: Hans Baldung Grien
Title: Merkurius
Description:
Gudarnas lurige budbärare.
Med vingar på både hjälmen och sandalerna är Mercurius lätt att känna igen. Hans främsta roll var att fungera som budbärare åt de andra gudarna och vingarna gjorde honom snabb och smidig. Han brukar även hålla i en så kallad häroldsstav som är lindad med ormar, en symbol för handel och ekonomi. Mercurius var nämligen också skyddspatron inte bara för köpmän utan även tjuvar! Han var själv ganska lurig och enligt myten stal han femtio kor av guden Apollo samma dag som han föddes. I andra myter var han däremot väldigt hjälpsam och framställs även som vältalighetens gud eftersom han var duktig på att formulera sig!
Datafält | Värde |
Titel | Merkurius |
Artist | Hans Baldung Grien, German, född 1484 eller 1485, född 1484 eller 1485, död 1545 |
Teknik/Material | Olja på lind |
Mått | Mått 194 x 64 cm |
Datering | Utf. början av 1530-talet |
Förvärv | Inköp 1869 |
Inventarienummer | NM 1073 |
Artist: Unknown
Title: Jupiter med örnen och blixten
Description:
Kungen över alla gudar och himlens härskare!
Jupiter, som ansågs vara den högsta guden, var en kraftfull härskare med mycket makt och styrka. Detta blir synligt i konsten genom hans främsta attribut – blixtar och dunder som bara han kunde kontrollera. Örnen, denna stora och ädla fågel som flyger nära himlen, är ett annat djur som förknippades med honom. Ibland är den intill Jupiter och andra gånger byter han själv skepnad till en örn.
Datafält | Värde |
Titel | Jupiter med örnen och blixten |
Artist | Unknown, Italian, verksam under 1600-talet |
Former attribution | Unknown, Flemish, verksam under 1600-talet |
Teknik/Material | Olja på duk |
Mått | Mått 168 x 100 cm, Ram 179 x 109 x 5 cm |
Datering | Utf. troligen 1600-talet |
Förvärv | Övertagande 1866 från Kongl. Museum (Gustav III 1792) |
Inventarienummer | NM 415 |
Artist: François Boucher
Title: Venus triumf
Description:
Gudinnan över erotisk kärlek och kvinnlig skönhet.
Enligt myten föddes den vackra kärleksgudinnan Venus ur havets skum och blåstes sedan i land på ett stort musselskal. Inom konsten finns det flera verk som visar tolkningar på denna annorlunda händelse! Även i de målningar som inte föreställer Venus födelse brukar musslor och pärlor synas vilket gör henne lätt att känna igen. Ett annat vanligt bildmotiv är en avspänd och naken Venus som ligger utsträckt, ibland med en spegel framför sig.
Venus fick den lille pilskjutande förälskelseguden Amor tillsammans med Mars, den aggressiva krigsguden. Amor brukar i många verk stå eller flyga bredvid Venus. Ibland finns Venus och Mars avmålade bredvid varandra och då är det ofta en särskild berättelse i fokus, nämligen att kärleken (Venus) segrar över hatet (Mars).
Datafält | Värde |
Titel | Venus triumf |
Artist | François Boucher, French, född 1703, död 1770 |
Teknik/Material | Olja på duk |
Mått | Mått 130 x 162 cm, Ram 166 x 199 x 15 cm |
Datering | Sign. 1740 |
Förvärv | Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer | NM 770 |
Artist: Abraham Bloemaert
Title: Neptunus triumftåg
Description:
Den mäktiga havsguden kontrollerade inte bara floder, sjöar och källor utan även jordbävningar!
Havets härskare Neptunus var en stark gud med stora muskler och kraftiga drag. I konsten syns han alltid med sin treudd – inte bara på museer utan även som fontänskulptur i offentliga miljöer. Enligt myten var han ofta bland delfiner, tjurar och hästar, som han också kunde tämja. Han bodde i ett guldpalats på havets botten och har tillsammans med gudinnan Medusa skapat den bevingade hästen Pegasus.
Datafält | Värde |
Titel | Neptunus triumftåg |
Artist | Abraham Bloemaert, Dutch, född 1564, död 1651 |
Teknik/Material | Olja på duk monterad på ekpannå |
Mått | Mått 69,2 x 98,8 cm, Ram 88 x 115 x 6 cm |
Datering | Utf. ca 1620 |
Förvärv | Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer | NM 328 |
Artist: Cornelis Cornelisz. van Harlem
Title: Venus och Vulcanus
Description:
Eld, hantverk och glödande metall.
Den kraftigt byggda Vulcanus var eldens och smideriets gud. Han utrustade främst hjältar och gudar med vapen men skapade också andra föremål av glänsande guld eller silver. I konsten syns han ofta med sin hammare i högsta hugg över ett städ och en glödande bit metall. Enligt myten låg hans smedjor under vulkaner – som alltså sedan har fått sitt namn efter honom! Precis som Minerva var han även hantverkarnas skyddspatron. Vulcanus var son till Jupiter och Juno, de högsta gudarna, och gifte sig så småningom med kärleksgudinnan Venus.
Datafält | Värde |
Titel | Venus och Vulcanus |
Artist | Cornelis Cornelisz. van Harlem, Dutch, född 1562, död 1638 |
Teknik/Material | Olja på duk |
Mått | Mått 181 x 207 cm, Ram 203 x 231 x 8 cm |
Datering | Sign. 1590 |
Förvärv | Inköp 1980 |
Inventarienummer | NM 6721 |
Artist: Abraham Bloemaert
Title: Juno
Description:
Himlens drottning
Med en tjusig påfågel vid sin sida brukar Juno avbildas stolt och vacker.
Hon var fru till gudarnas högsta kung, Jupiter, och betraktades som himlens drottning. För det mesta kör hon sin vagn genom molnen och ibland har hon en spira och en krona, precis som en mänsklig drottning. Under antiken dyrkades hon som barnafödandets och äktenskapets gudinna.
Datafält | Värde |
Titel | Juno |
Artist | Abraham Bloemaert, Dutch, född 1564, död 1651, Copy after |
Former attribution | Hendrick Goltzius, Dutch, född 1558, död 1617 |
Teknik/Material | Pennteckning i brunt, lavering i grått på papper |
Mått | Mått 14,3 x 11,8 cm |
Förvärv | Gåva 1973 genom greve Pontus De la Gardies dödsbo |
Inventarienummer | NMH 706/1973 |