Följande innehåll kommer användas i webbturen
Rubrik (Denna text visas över "Läs mer" texten samt över alla samlade verk i samlingen):
Måleri i urval
Text (Denna text kommer visas under rubriken för webbturen):
Nationalmuseum målerisamling innehåller drygt 11 000 verk. Här presenteras ett litet urval som ger dig en försmak av allt det som finns.
Text för fler Samlingar (Detta är locktexten för fler webbturer som visas längst ned på sidan):
I museet i Stockholm presenteras samlingarna längs med en tänkt tidlinje, olika konstarter sida vid sida. Ett urval från den presentationen kan du se här på webben.
Objektlista
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Flicka i ett fönster, "Kökspigan"
Description:
Omkring 1650 utförde Rembrandt flera målningar med kvinnor i halvfigur, som påminner om Kökspigan. Den levande framställningen av flickan i fönstret är utförd med breda penseldrag och kraftiga kontraster mellan ljus och skugga. Den varmt röda jackan kontrasterar harmoniskt mot den vita blusen och den mörka bakgrunden. Målningen ägdes av greve Johan Gabriel Stenbock, som reste till bland annat Holland på 1670-talet.
Datafält |
Värde |
Titel |
Flicka i ett fönster, "Kökspigan" |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 78 x 64 cm, Ram 105 x 92 x 8 cm |
Datering |
Utf. 1651 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NM 584 |
Artist: Hugo Salmson
Title: Den lilla axplockerskan
Description:
I det sena 1800-talets moderna franska konst var hårt arbete ett vanligt tema. Hugo Salmson var den av alla svenskar som blev mest ”fransk” i sitt sätt att måla. Här tittar en ung flicka på oss med trött blick, under en paus i arbetet med att plocka de ax som spillts under skörden. Det var ett sätt för de allra fattigaste att skaffa mat. Flickan sitter i en uppförsbacke utan slut, som om Salmson velat betona ett ändlöst slit.
Datafält |
Värde |
Titel |
Den lilla axplockerskan |
Artist |
Hugo Salmson, Swedish, född 1843, död 1894 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 74 x 61 cm, Ram 119 x 104 x 12 cm |
Förvärv |
Inköp 1884 |
Inventarienummer |
NM 1362 |
Artist: Jan Davidsz. de Heem
Title: Stilleben med vin, frukter och ostron
Description:
Prunkande stilleben var omtyckta under 1600-talet. Många målades i Holland, men spreds därifrån till andra länder. Ofta blandades som här europeiska och exotiska inslag i arrangemangen. Här syns björnbär, hallon, vindruvor, veteax, ekollon, hasselnötter, granatäpple och ostron. De exotiska inslagen – apelsiner, en citron och en kinesisk skål – vittnar om tidens kontakter med fjärran länder. Här skymtar också en snigel och en fjäril – inslag som ibland tolkats som symboler för vissnande och död.
Datafält |
Värde |
Titel |
Stilleben med vin, frukter och ostron |
Artist |
Jan Davidsz. de Heem, Dutch, född mellan 1606-04-15 och 1606-04-25, död mellan 1683-10-14 och 1684-04-26 |
Teknik/Material |
Olja på ek |
Mått |
Mått 37,7 x 47,4 cm, Ram 56 x 66 x 7 cm |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NM 453 |
Artist: Paul Gauguin
Title: Landskap från Bretagne
Description:
I mötet med landskapet och bondebefolkningen i trakterna kring Pont-Aven i Bretagne utvecklade Paul Gauguin vid 1880-talets slut ett ytmässigt och dekorativt måleri. Hans stil kännetecknas av starkt markerade, rytmiskt anlagda konturlinjer och hela färgfält i starka färger. Landskap från Bretagne köptes redan 1892 av den svenska konstnären Richard Bergh. Målningen blev en avgörande impulsgivare för 1890-talets nationalromantiska stämningsmåleri.
Datafält |
Värde |
Titel |
Landskap från Bretagne |
Artist |
Paul Gauguin, French, född 1848, död 1903 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 72,5 x 91 cm, Ram 97 x 117 x 11 cm |
Datering |
Sign. 1889 |
Förvärv |
Gåva 1919 direktör Hjalmar Granhult |
Inventarienummer |
NM 2156 |
Artist: Mäster Hillebrandt
Title: Okänd kvinna kallad Margareta Eriksdotter Vasa
Description:
Kvinnan på målningen kan inte identifieras med säkerhet. Såväl Gustav Vasas syster Margareta som hans första hustru Katarina av Sachsen-Lauenburg har föreslagits. Vapensköldarna pekar mot Vasaätten. Liksom påskriften är de dock sannolikt påmålade senare. Konstnären har lagt stor vikt vid dräkt och smycken, men ansiktet är inte så individualiserat. Målningen påminner om samtida tyskt måleri, exempelvis Lucas Cranach d.ä. och hans krets.
Datafält |
Värde |
Titel |
Okänd kvinna kallad Margareta Eriksdotter Vasa |
Artist |
Mäster Hillebrandt, German, verksam första hälften av 1500-talet, Attributed to |
Teknik/Material |
Olja på ek |
Mått |
Mått 68 x 47 cm, Ram 77 x 57 cm |
Datering |
Utf. 1528 |
Förvärv |
Gåva 1822 Kungliga Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien |
Inventarienummer |
NMGrh 451 |
Artist: Pehr Hilleström d.ä.
Title: Spelparti hos statssekreterare Elis Schröderheim
Description:
Hilleströms bildvärld är som ett fönster mot det förflutna som blickar rakt in i 1700-talets liv och salonger. Här syns ett kortspelande sällskap hemma hos Elis Schröderheim – en av Gustav III:s förtrogna. Målningen visar ett tidstypiskt rum i Schröderheims hem på Nybrogatan i Stockholm. Året är 1782 och värden själv välkomnar just prinsessan Sofia Albertina som stiger in. Männen är klädda i Svenska dräkten, som Gustav III infört.
Datafält |
Värde |
Titel |
Spelparti hos statssekreterare Elis Schröderheim |
Artist |
Pehr Hilleström d.ä., Swedish, född 1732, död 1816-08-13 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 111 x 138 cm, Ram 131 x 159 x 7 cm |
Förvärv |
Gåva civilingenjör Sten och fru Britta Westberger genom Nationalmusei Vänner |
Inventarienummer |
NM 5296 |
Artist: Anders Zorn
Title: Omnibus I
Description:
Anders Zorns målning Omnibus tillkom under en vistelse i Paris på 1890-talet. Zorn gjorde då många resor med omnibussen från sitt hem på Montmartre för att studera passagerare. När bussen rörde sig genom staden förändrades hela tiden ljuset i vagnen. Elektrisk gatubelysning hade nyligen installerats på Paris gator – blandningen av artificiellt och naturligt ljus skapade nya och oväntade
effekter som Zorn försökte återge på duken. Samtida kritiker beskrev Omnibus som ”ultramodern”.
Datafält |
Värde |
Titel |
Omnibus I |
Artist |
Anders Zorn, Swedish, född 1860-02-18, död 1920-08-22 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 99,5 x 66 cm, Ram 114 x 79 x 7 cm |
Datering |
Sign. ca 1890 |
Förvärv |
Inköp 1985 Peter och Malin Beijers stiftelse |
Inventarienummer |
NM 6810 |
Artist: Anne Vallayer-Coster
Title: Porträtt av en violinist
Description:
Porträtt av en violinist föreställer troligen en av konstnärens tre systrar. Kompositionen präglas av ett stilla lugn och kontemplation. De brustna strängarna är en stor bildmässig kvalitet och är en symbol för livets förgänglighet. Målningen utfördes tre år efter att Anne Vallayer-Coster valts in i franska konstakademin, vilket uppfattades som en exceptionell händelse eftersom hon bara var 26 år, kvinna och ogift.
Datafält |
Värde |
Titel |
Porträtt av en violinist |
Artist |
Anne Vallayer-Coster, French, född 1744, död 1818 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 116 x 96 cm |
Datering |
Utf. 1773 |
Förvärv |
Inköp 2015 Wirosfonden |
Inventarienummer |
NM 7297 |
Artist: Alexander Roslin
Title: Konstnären och hans hustru Marie Suzanne Giroust målande Henrik Wilhelm Peills porträtt
Description:
Alexander Roslin målade porträttet av sig själv och hustrun, konstnären Marie Suzanne Giroust, som uttryck för parets vänskap till Henrik Wilhelm Peill, mannen på pastellen. Målningen tillkom när Peill lämnade Paris 1767. Gulddosan i förgrunden var möjligen en avskedspresent från honom. Miniatyrporträttet av den yngre kvinnan på gulddosan visar troligen Anna Johanna Grill d.y. som Peill skulle gifta sig med, medan den äldre kvinnan antas vara hennes mor Anna Johanna Grill d.ä.
Datafält |
Värde |
Titel |
Konstnären och hans hustru Marie Suzanne Giroust målande Henrik Wilhelm Peills porträtt |
Artist |
Alexander Roslin, Swedish, född 1718, död 1793 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 131 x 98,5 cm, Ram 169 x 123 x 17 cm |
Datering |
Sign. 1767 |
Förvärv |
Inköp 2013 Nationalmusei Vänner, Sofia Gieseckes, Axel Hirschs samt Denise och Stefan Perssons stiftelser, och med bistånd från Stina Nordenfalks ättlingar |
Inventarienummer |
NM 7141 |
Artist: Mästaren till Katarinalegenden
Title: Madonnan med barnet
Description:
I denna skildring av Maria, som ammar sin nyfödde son, spelar framställningen av natur och trädgård stor roll i den kristna symboliken. Jesusbarnets äpple syftar på den förbjudna frukten från kunskapens träd medan den inhägnade trädgården svarar såväl mot föreställningen om Marias jungfruliga renhet som det förlorade Paradiset. Detta har Guds son återvunnit genom sitt människoblivande.
Datafält |
Värde |
Titel |
Madonnan med barnet |
Artist |
Mästaren till Katarinalegenden, Dutch, verksamhetsperiod 1470 - 1500, Attributed to |
Teknik/Material |
Olja på trä |
Mått |
Mått 44 x 32 cm, Ram 58 x 46 x 5 cm |
Datering |
Utf. 1470-talet |
Förvärv |
Inköp 1968 |
Inventarienummer |
NM 6179 |
Artist: Lucas Cranach d.ä.
Title: Venus och Amor
Description:
Den antika mytologins kärleksgudinna Venus avbildas här tillsammans med sin bevingade son Amor, framställd som en busig pojke som håller pilen som han väcker lusten hos gudar och människor med. Skälmskt möter Venus betraktarens blick medan hon demonstrativt täcker sitt kön med en transparent slöja som avslöjar mer än den döljer. Motivet har kanske en moraliserande underton – en varning för de sinnliga frestelser Venus förkroppsligar.
Datafält |
Värde |
Titel |
Venus och Amor |
Artist |
Lucas Cranach d.ä., German, född 1472, död 1553 |
Teknik/Material |
Olja på lind |
Mått |
Mått 90 x 49,5 cm, Ram 113 x 72 x 8 cm |
Datering |
Utf. ca 1520 - 1525 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NM 259 |
Artist: Bernardo Cavallino
Title: Judit med Holofernes huvud
Description:
Ett stilgrepp i det napolitanska måleriet var att skildra ett ögonblick i blixtbelysning. Att döma av hennes halvöppna mun och hopsjunkna kroppsställning är den bibliska hjältinnan Judith utmattad (eller kanske extatisk?) efter att ha huggit av fältherren Holofernes huvud, som hon just lagt ifrån sig. Svärdet hon använt är halvt dolt i vecken på hennes klädnad. På dess fäste har Bernardo Cavallino signerat målningen med sina initialer.
Datafält |
Värde |
Titel |
Judit med Holofernes huvud |
Artist |
Bernardo Cavallino, Italian, död ca 1656, född 1616 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 118 x 94 cm, Ram 145 x 118 x 11 cm |
Datering |
Utf. början av 1650-talet |
Förvärv |
Gåva 1864 Karl XV |
Inventarienummer |
NM 80 |
Artist: David Klöcker Ehrenstrahl
Title: Två små hundar
Description:
Inte bara människor avporträtterades. Här ser vi två lekande dvärgspaniels som tillhörde Hedvig Eleonora. Rasen var populär hos hov och adel. Hundarna tittar med pigg blick på oss. Hovmålaren Ehrenstrahl fick ofta i uppgift att utföra porträtt av änkedrottningens favorithundar och olika djurporträtt till hennes son Karl XI. Alltför ofta, tyckte han själv.
Datafält |
Värde |
Titel |
Två små hundar |
Artist |
David Klöcker Ehrenstrahl, Swedish, född 1628-04-25, död 1698-10-27 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 58 x 52 cm |
Förvärv |
Övertagande 1865 Drottningholms slott |
Inventarienummer |
NMDrh 321 |
Artist: Antoine Watteau
Title: Kärlekslektionen
Description:
På 1710-talet skapade konstnären Antoine Watteau sin egen melankoliska tolkning av den pastorala drömmen om Paradiset. Hans målningar avbildar eleganta sällskap, ofta i teatrala kläder, som rör sig i ett parklandskap, i färd med att konversera och kurtisera. Hans skildring av en idealiserad herdetillvaro har fått den franska termen fête galante, vilket antyder ett erotiskt innehåll.
Datafält |
Värde |
Titel |
Kärlekslektionen |
Artist |
Antoine Watteau, French, född 1684-10-10, död 1721-07-18 |
Teknik/Material |
Olja på trä |
Mått |
Mått 44 x 61 cm, Ram 80 x 88 x 17 cm |
Datering |
Utf. ca 1716 - 1717 |
Förvärv |
Inköp 1953 Nationalmusei Vänner och medel från riksinsamling |
Inventarienummer |
NM 5015 |
Artist: Hanna Pauli
Title: Frukostdags
Description:
Ljuset strilar genom trädgårdens lövverk och framställer föremålen i ett suggestivt skimmer. Det dukade bordet, fyllt av vackra föremål, ger associationer till familjeliv och hemtrevnad. Hanna Pauli hade nyligen studerat i Paris och ställt ut på Salongen 1887. En svensk kritiker såg emellertid hennes teknik som alltför modern och antog att ljusfläckarna på bordsduken berodde på att konstnären hade ”torkat sina penslar på den”.
Datafält |
Värde |
Titel |
Frukostdags |
Artist |
Hanna Pauli, Swedish, född 1864-01-13, död 1940-12-29 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 87 x 91 cm, Ram 128 x 134 x 7 cm |
Datering |
Sign. 1887 |
Förvärv |
Inköp 1910 med statsmedel |
Inventarienummer |
NM 1705 |
Artist: Anna Boberg
Title: Norrsken. Studie från Nordlandet
Description:
Sommaren 1901 besökte Anna Boberg för första gången ögruppen Lofoten i nordvästra Norge. Fjällnaturen, norrskenet och midnattssolen gjorde ett oerhört intryck på henne. Hon återvände ett trettiotal gånger, sommar som vinter, för att måla under olika ljusförhållanden. I ett stort antal målningar och skisser, ofta på papp, har Boberg avbildat fiskelägen, fjällmassiv och atmosfäriska fenomen – som här i norrsken. Målningarna från Nordnorge fick negativ kritik i Sverige, men väckte positiv uppmärksamhet utomlands.
Datafält |
Värde |
Titel |
Norrsken. Studie från Nordlandet |
Artist |
Anna Boberg, Swedish, född 1864-12-03, död 1935-01-27 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Ram 112,5 x 92 x 5 cm, Mått 97 x 75 cm |
Förvärv |
Testamentarisk gåva 1946 Ferdinand och Anna Boberg |
Inventarienummer |
NM 4258 |
Artist: Edgar Degas
Title: Två dansöser
Description:
Pastellen föreställer två dansöser som förbereder sig inför en föreställning. Av rörelserna att döma justerar de sina örhängen och frisyrer. Degas har begränsat sin palett till endast två färger: rosa och blå-grön. Som ofta valde han att fokusera på dansösernas rörelser och poser – deras kroppar snarare än dem som individer. Pastellen ingår i en serie bilder till vilka Degas använde fotografier tagna i ateljén på Montmartre som förlagor.
Datafält |
Värde |
Titel |
Två dansöser |
Artist |
Edgar Degas, French, född 1834, död 1917 |
Teknik/Material |
Pastell på papper |
Mått |
Mått 63,5 x 53 cm, Ram 72 x 62 x 5 cm |
Förvärv |
Gåva 1913 Nationalmusei Vänner |
Inventarienummer |
NMB 345 |
Artist: Carl Larsson
Title: Till en liten vira
Description:
Karin och Carl Larssons hem i Dalarna ingick i lanseringen av ett nytt nationellt inredningsideal. De ratade industrialismens massproducerade varor och blandade äldre allmoge- och högreståndsmöbler med egendesignade textilier och stolar. Hemmet skapades av båda två, men i Carl Larssons verk försvinner Karin Larssons konstnärskap. Hon presenteras som hemmets vårdarinna, det ”evigt kvinnliga” enligt tidens norm.
Datafält |
Värde |
Titel |
Till en liten vira |
Artist |
Carl Larsson, Swedish, född 1853-05-28, död 1919-01-22 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 68 x 92 cm, Ram 89 x 114 x 11 cm |
Datering |
Sign. 1901 |
Förvärv |
Gåva 1916 |
Inventarienummer |
NM 1961 |
Artist: Claude Lorrain
Title: Landskap med Rebecka som tar avsked av sin fader
Description:
De upplysta molnen och det varma diset i bakgrunden flankeras av resliga lövträd. Förgrunden med sina diskreta bibliska figurer ligger i skugga, medan ljuset drar in blicken i djupet av landskapet. Denna kompositionsprincip som Claude Lorrain utvecklade under 1600-talet skulle få ett enormt inflytande över det europeiska landskapmåleriet. Hans rofyllda landskap fortsatte att inspirera konstnärer långt in i 1800-talet. Den höga uppskattningen av hans måleri har alltså stått sig genom århundraden.
Datafält |
Värde |
Titel |
Landskap med Rebecka som tar avsked av sin fader |
Artist |
Claude Lorrain, French, död 1682, född 1604 - 1605 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 60,5 x 80 cm, Ram 79 x 98 x 8 cm |
Datering |
Utf. 1640 - 1641 |
Förvärv |
Inköp 1974 med bidrag från Nationalmusei Vänner |
Inventarienummer |
NM 6544 |
Artist: Anders Zorn
Title: Midsommardans
Description:
Målningen uppfattas ofta som ett ideal för svenska traditioner, men den är långt ifrån en autentisk ögonblicksbild. Zorn målade den för Stockholmsutställningen 1897. Året innan hade han först iscensatt det hela i Mora, skaffat en majstång och bett ungdomar från trakten dansa trots att kyrkan förbjudit midsommarfirande mitt i byn. Traditionen med majstång, som vi förknippar med svensk midsommar, kom hit med tyska invandrare för femhundra år sedan.
Datafält |
Värde |
Titel |
Midsommardans |
Artist |
Anders Zorn, Swedish, född 1860-02-18, död 1920-08-22 |
Teknik/Material |
Olja på duk |
Mått |
Mått 140 x 98 cm, Ram 181 x 145 x 10 cm |
Datering |
Sign. 1897 |
Förvärv |
Gåva 1903 Konstakademien och makarna Fürstenberg |
Inventarienummer |
NM 1603 |
Artist: Unknown
Title: Joakims och Annas möte
Description:
Datafält |
Värde |
Titel |
Joakims och Annas möte |
Artist |
Unknown, Russian |
Teknik/Material |
Tempera på trä (lind) |
Mått |
Mått 106,5 x 73 x 3,5 cm, Ram 111 x 73 x 14 cm |
Datering |
Utf. ca 1625 - 1650 |
Förvärv |
Gåva 1952 Olof Aschberg |
Inventarienummer |
NMI 273 |
Artist: Nicholas Hilliard
Title: Elizabeth I, drottning av England
Description:
Nicholas Hilliard (1547-1619) var drottning Elizabeth I:s officiella porträttör och det första stora namnet inom engelskt miniatyrmåleri.
Miniatyren dateras till 1586-87, då drottning Elizabeth (1533-1603) var drygt 50 år. Det finns ett tjugotal kända porträtt av regenten utförda av Hilliard, som var den enda konstnären auktoriserad att återge drottningens porträtt i mindre format. Bland Hilliards olika porträtt av drottning Elizabeth I är den här ovanlig eftersom hon sällan avbildats sedd i trekvartsprofil utan oftast rakt framifrån.
Trots att detta är ett porträtt, har Hilliards kraft riktats på utformningen av klädedräkten och alla accessoarers detalj- och färgrika utformning. Bara i drottningens håruppsättning återfinns sju stora safirer. Konstnären har ägnat mindre intresse åt ansiktet, som i det närmaste saknar skuggor trots små fina linjer i rött som markerar mun och näsa, jämte tunna blåsvarta linjer som återger blodådror.
Datafält |
Värde |
Titel |
Elizabeth I, drottning av England |
Artist |
Nicholas Hilliard, English, född 1547, död före 1619-01-07 |
Teknik/Material |
Akvarell på pergament |
Mått |
Mått [dager] 3,2 cm, Ram [med hänge] 5,4 x 1,3 cm |
Datering |
Utf. 1586 - 1587 |
Förvärv |
Inköp 2010 Hjalmar och Anna Wicanders stiftelse |
Inventarienummer |
NMB 2594 |