Följande innehåll kommer användas i webbturen

Rubrik (Denna text visas över "Läs mer" texten samt över alla samlade verk i samlingen):

Nordiska myter


Text (Denna text kommer visas under rubriken för webbturen):

Nordiska myter handlar om berättande i bild i den nordiska konsten under 1800-talet och det tidiga 1900-talet. Det är en epok före den moderna filmens genombrott, då konsten i hög grad fortfarande handlade om att berätta historier. Under den här tiden var motiv hämtade ur myt, saga och historia populära och sysselsatte många av de ledande konstnärerna. Utställningen innehåller en rad verk av konstnärer som Carl Larsson, Elsa Beskow, Ernst Josephson och August Malmström. Totalt visas runt 110 verk – främst målningar och skulpturer, men också teckningar, grafik och konsthantverksföremål. Samtliga verk i utställningen tillhör Nationalmuseum, som äger rika samlingar av nordisk och i synnerhet svensk 1800-talskonst.


Text för fler Samlingar (Detta är locktexten för fler webbturer som visas längst ned på sidan):

Vill du se utforska fler av Nationalmusuems utställningar på det här sättet? Titta gärna på Tidslinjen


Objektlista

Valkyria

Artist: Peter Nicolai Arbo

Title: Valkyria

Description:

Tiden efter Napoleonkrigen (som pågick 1803-15) innebar en ökad nationalism i stora delar av Europa. I Nordeuropa växte intresset för fornnordisk historia och mytologi, som blev alternativ till det klassiska grekiska och romerska arvet. Motiv inspirerade av den fornnordiska mytologin blev populära i Sverige efter att Götiska förbundet bildades 1811. Götiska förbundet arbetade i romantikens anda bland annat för att stärka intresset för nationella och nordiska ämnen hos konstnärerna. I vår tid har fornnordiska gudar och symboler ofta förknippats med politisk högerextremism, men under 1800-talet var intresset för det fornnordiska ofta starkt inom liberala kretsar.

I den fornnordiska mytologin var valkyrior kvinnliga väsen som valde vilka krigare på slagfälten som skulle dö och vilka som skulle överleva. Valkyriorna förde sedan de döda från slagfälten till gudarnas värld, till Odens Valhall eller Frejas Volkvang. Den norske målaren Peter Nicolai Arbo var en av de konstnärer som under 1800-talet inriktade sig mot motiv hämtade ur fornnordisk mytologi. Han var utbildad vid konstakademin i Düsseldorf, ett av tidens viktigaste konstcentra.

Datafält Värde
Titel Valkyria
Artist Peter Nicolai Arbo, Norwegian, född 1831, död 1892
Teknik/Material Olja på duk
Mått Mått 263 x 203 cm, Ram 292 x 225 x 9 cm
Datering Sign. 1865
Förvärv Testamentarisk gåva 1872 Karl XV
Inventarienummer NM 1252
Oden

Artist: Bengt Erland Fogelberg

Title: Oden

Description:

Detta är en modell till den väldiga marmorskulptur Fogelberg utförde på Karl XIV Johans beställning. Det var ingen tillfällighet att kungen beställde en skulptur av Oden. Kungen hade adopterats från Frankrike av den barnlöse Karl XIII, och hade intresse av att skapa ett kulturellt och historiskt sammanhang som legitimerade hans plats på den svenska tronen. Oden blev ett perfekt identifikationsobjekt. Oden – guden som enligt myten kommit som en krigare från södern.
Datafält Värde
Titel Oden
Artist Bengt Erland Fogelberg, Swedish, född 1786, död 1854
Teknik/Material Gips
Mått Mått 68 cm
Datering Utf. ca 1828
Förvärv Inköp 1856
Inventarienummer NMSk 557
Bonad framställande Oden ridande på Sleipner

Artist: Gerhard Munthe

Title: Bonad framställande Oden ridande på Sleipner

Description:

Oden kommer ridande på sin åttafotade häst Sleipner i full galopp. Över hans huvud flyger de båda korparna Hugin och Munin och i handen håller Oden sitt spjut Gungner. Textilen är komponerad av Gerhard Munthe, en norsk konstnär som kring sekelskiftet 1900 utvecklade en dekorativ stil inspirerad av norsk folkkonst. Han intresserade sig också för fornnordiska teman, och illustrerade bland annat Snorre Sturlassons Heimskringla.
Datafält Värde
Titel Bonad framställande Oden ridande på Sleipner
Design Gerhard Munthe, Norwegian, född 1849, död 1929
Manufacturer Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, grundat år 1893
Teknik/Material Av ullgarn
Mått Mått 125 x 102 cm
Förvärv Inköp 1914
Inventarienummer NMK 13/1914
Kraka

Artist: Mårten Eskil Winge

Title: Kraka

Description:

När kung Ragnar ska möta sin blivande maka för första gången sätter han henne på prov och uppmanar henne att komma varken klädd eller naken, mätt eller hungrig, ensam eller i sällskap. Den kloka Kraka – som också går under namnet Aslög – löser uppgiften genom att klä sig i fisknät och ta sällskap av en hund. Enligt sägnen hade hon också en lök i munnen men den ligger i målningen istället på marken. Winge var intresserad av nordisk mytologi redan som barn och utförde flera målningar på temat.
Datafält Värde
Titel Kraka
Artist Mårten Eskil Winge, Swedish, född 1825-09-21, död 1896-04-22
Teknik/Material Olja på duk
Mått Mått 160 x 217 cm, Ram 200 x 257 x 12 cm
Datering Sign. 1862
Förvärv Testamentarisk gåva 1872 Karl XV
Inventarienummer NM 1247
Tor

Artist: Bengt Erland Fogelberg

Title: Tor

Description:

Fogelbergs Tor är kanske ett av de mest belysande exemplen på hur klassiskt tränade skulptörer kunde gå till väga då de sökte gestalta motiv hämtade från nordiska myter. Här syns spår av såväl skulpturer från antiken av central betydelse, som Laokoon och hans söner, idag i Vatikanmuseerna i Rom, som läromästaren Sergels arbeten. Midgårdsormen ter sig också tämligen beskedlig om man jämför med beskrivningarna i de nordiska litterära källorna.
Datafält Värde
Titel Tor
Artist Bengt Erland Fogelberg, Swedish, född 1786, död 1854
Teknik/Material Blyerts på papper
Mått Ram 60 x 47 x 3,5 cm, Mått 19,5 x 10 cm , Passepartout 55 x 42 cm
Datering Utf. 1839
Förvärv Överförd 1974
Inventarienummer NMH A 115/1974
Dörr med beslag - Birkarlarna och björnjakten

Artist: Ossian Elgström

Title: Dörr med beslag - Birkarlarna och björnjakten

Description:

Ossian Elgström hade under resor till Lappland och till Grönland tagit intryck av samernas och inuiternas färgstarka konst och folktro. Bikarlarna var nordiska handelsmän som sedan tidig medeltid handlade med samerna. Här skildras deras möte med samernas naturreligion och den rituella björnjakten. Elgström såg ett släktskap mellan ursprungsbefolkningarnas konst och runstenarnas arkaiska bildspråk. Senare tillämpade han dessa inspirationskällors expressiva kraft i illustrationer av nordiska myter.
Datafält Värde
Titel Dörr med beslag - Birkarlarna och björnjakten
Design Ossian Elgström, Swedish, född 1883, död 1950
Teknik/Material Furu. Beslag av smidesjärn
Mått Mått 190 x 110 cm
Datering Utf. 1912
Förvärv Inköp 1914
Inventarienummer NMK 55/1914
Gustav II Adolfs död i slaget vid Lützen

Artist: Carl Wahlbom

Title: Gustav II Adolfs död i slaget vid Lützen

Description:

Historiska motiv värderades högt vid konstakademierna i Europa under 1800-talet. Att skildra historiskt framstående personers föredömliga handlingar ansågs vara en av konstens viktigaste uppgifter. Historiemåleriet kan beskrivas som nationellt – eller nationalistiskt - i den meningen att målarna ofta valde motiv ur det egna landets historia. Målningarna fungerade ofta som hyllningar till nationen och dess hjältar. Men samtidigt var historiemåleriet som genre en bred internationell företeelse, och flera av de ledande svenska målarna utförde sina mest kända verk då de arbetade i exempelvis Paris, Rom eller München.

Gustav II Adolf dödades i slaget vid Lützen 1632. Kungen tog sig fram till det svenska infanteriets spets för att ge anfallet ny kraft, men i dimman och tumultet kom han i vägen för fiendevapnen. Wahlbom har målat kungen i en pose som för tankarna till Kristusgestalten i Michelangelos Pièta i Peterskyrkan i Rom. Målningen förmedlar kaoset som måste ha rått i striden, men i en sorts värdigt uttryck, genom den övernaturligt silverskimrande lystern.

Datafält Värde
Titel Gustav II Adolfs död i slaget vid Lützen
Artist Carl Wahlbom, Swedish, född 1810-10-16, död 1858-04-25
Teknik/Material Olja på duk
Mått Mått 101 x 151 cm, Ram 139 x 191 x 16 cm
Datering Sign. 1855
Förvärv Övertagande 1865 Kongl. Museum
Inventarienummer NM 1028
Gustav II Adolf vid Stuhm. Motstycke till NM 1242

Artist: Carl Wahlbom

Title: Gustav II Adolf vid Stuhm. Motstycke till NM 1242

Description:

Den här målningen utförde Carl Wahlbom (tillsammans med målningen här intill - Gustaf II Adolf återfinnes död efter slaget vid Lützen) på beställning av Sveriges och Norges drottning Josefina. Scenen är hämtad från slaget vid Stuhm (Trzciana i dagens Polen) under det andra polska kriget 1829. Slaget förlorades av de svenska trupperna, och målningen är exempel på hur 1800-talsmålarna ofta valde att välja ett heroiskt men tragiskt perspektiv på de historiska gestalterna.
Datafält Värde
Titel Gustav II Adolf vid Stuhm. Motstycke till NM 1242
Artist Carl Wahlbom, Swedish, född 1810-10-16, död 1858-04-25
Teknik/Material Olja på duk
Mått Mått 63 x 75 cm, Ram 83,5 x 96 x 7,5 cm
Datering Sign. 1854
Förvärv Testamentarisk gåva 1872 Karl XV
Inventarienummer NM 1241
Gustaf II Adolf återfinnes död efter slaget vid Lützen. Motstycke till  NM 1241

Artist: Carl Wahlbom

Title: Gustaf II Adolf återfinnes död efter slaget vid Lützen. Motstycke till NM 1241

Description:

Gustav II Adolf var en av de historiska svenska kungar som under 1800-talet beundrades allra mest. Han uppfattades inte bara som nationens hjälte, utan som kungen som försvarade protestantismen mot katolicismen under det trettioåriga kriget. Berättelserna om kungen som offrade sitt liv för sitt folk och sin tro var centrala i 1800-talets nationalistiska propaganda. Här har Carl Wahlbom skildrat hur den döde kungen återfinns dagen efter det ödesdigra slaget vid Lützen 1632.
Datafält Värde
Titel Gustaf II Adolf återfinnes död efter slaget vid Lützen. Motstycke till NM 1241
Artist Carl Wahlbom, Swedish, född 1810-10-16, död 1858-04-25
Teknik/Material Olja på duk
Mått Mått 63 x 75 cm, Ram 84 x 97 x 8 cm
Datering Sign. 1855
Förvärv Testamentarisk gåva 1872 Karl XV
Inventarienummer NM 1242
Gustav Vasa mottager den svenska bibelöversättningen

Artist: Julius Kronberg

Title: Gustav Vasa mottager den svenska bibelöversättningen

Description:

1800-talskonstnärerna försökte gärna i sina bilder sammanfatta de historiska gestalternas historiska betydelse. Den här målningen berättar om Gustav Vasa som reformationskungen, ledaren som förvandlade Sverige från ett katolskt land till ett protestantiskt. Här tar kungen emot den nya översättningen av bibeln till svenska, en symbolisk bild av att prästerna nu skulle predika på folkets språk och inte på latin, som man tidigare gjort.
Datafält Värde
Titel Gustav Vasa mottager den svenska bibelöversättningen
Artist Julius Kronberg, Swedish, född 1850-12-11, död 1921-10-17
Teknik/Material Olja på duk
Mått Ram 192,5 x 238,5 x 19,8 cm Inc.build-up, Mått 158,5 x 203,5 cm
Datering Sign. 1870
Förvärv Testamentarisk gåva 1872 Karl XV
Inventarienummer NM 4783
Gustav Vasa finner sin gemål Katarina Stenbock sovande

Artist: Hugo Salmson

Title: Gustav Vasa finner sin gemål Katarina Stenbock sovande

Description:

Katarina Stenbock var bara sjutton år då hon gifte sig med den nästan fyrtio år äldre Gustav Vasa. Hon blev då kungens tredje drottning. Hugo Salmsons målning är ett exempel på en lite mer anekdotisk och humoristisk form av historiemåleri som blev omtyckt några decennier in på 1800-talet. Salmson illustrerar en populär anekdot som berättar om hur kungen hör hur hans maka i sömnen minns sin tidigare trolovade Gustav Johansson (Tre Rosor).
Datafält Värde
Titel Gustav Vasa finner sin gemål Katarina Stenbock sovande
Artist Hugo Salmson, Swedish, född 1843, död 1894
Teknik/Material Olja på duk
Mått Mått 73 x 59 cm, Ram 96,5 x 82 cm
Datering Sign. 1868
Förvärv Inköp 2011 Axel Hirschs stiftelse
Inventarienummer NM 7071
Ängsälvor

Artist: Nils Blommér

Title: Ängsälvor

Description:

Intresset för fornnordisk mytologi som motiv blev starkt från 1810-talet och framåt. Kring mitten av 1800-talet ökade intresset för ett folkligare innehåll. Den framväxande folklivsforskningen inspirerade konstnärer att arbeta med motiv hämtade ur folktro, folksagor och folkvisor. Konstnärer som målaren Nils Blommér och skulptören Johan Peter Molin skildrade naturmytiska väsen som näcken och älvorna. Den här tematiken togs åter upp kring sekelskiftet 1900 av konstnärer som John Bauer, Elsa Beskow och Theodor Kittelsen.

Blommér var en av de konstnärer som vid mitten av 1800-talet ville skapa en nationell svensk konst genom att hämta motiv ur nordisk mytologi och folktro. Här har Blommér skildrat älvornas dans på en äng i skymningsljus. I bakgrunden av det romantiska landskapet skymtar Gripsholms slott. Målningen var tänkt att ingå i en serie om fyra målningar där varje målning skulle symbolisera en årstid. Ängsälvor representerade våren. Blommér avled av lunginflammation under en resa till Italien, knappt 37 år gammal.

Datafält Värde
Titel Ängsälvor
Artist Nils Blommér, Swedish, född 1816-06-12, död 1853-02-01
Teknik/Material Olja på duk
Mått Mått 115 x 143 cm, Ram 152 x 185 x 12 cm
Datering Sign. 1850
Förvärv Gåva 1919 Julie Weinbergs dödsbo
Inventarienummer NM 2162
Älvalek

Artist: August Malmström

Title: Älvalek

Description:

Morgondimman sveper in över marken. Inom folktron kallas det för älvdans. Älvor ansågs vara naturväsen med främst onda krafter som kunde orsaka sjukdomar. August Malmström har målat dem som flickgestalter, några är tydligare och andra nästan löses upp i dimman. Att använda nordisk folktro som motiv var en strategi för att skapa en särskild nationell konst, mindre beroende av inflytande från exempelvis Frankrike.
Datafält Värde
Titel Älvalek
Artist August Malmström, Swedish, född 1829-10-14, död 1901-10-18
Teknik/Material Olja på duk
Mått Mått 90 x 149 cm, Ram 130 x 188 x 13 cm
Datering Sign. 1866
Förvärv Testamentarisk gåva 1873 Karl XV
Inventarienummer NM 1223
Studie. Älvalek

Artist: August Malmström

Title: Studie. Älvalek

Description:

I Malmströms studie till Älvalek utforskar konstnären hur han ska skildra älvornas böljande ringdans över ängen. Både Malmströms och Blommérs målningar av älvor har haft stor betydelse för senare konstnärers skildringar av motivet men för den stora massan är nog Malmström mest känd för sin målning Grindslanten.
Datafält Värde
Titel Studie. Älvalek
Artist August Malmström, Swedish, född 1829-10-14, död 1901-10-18
Teknik/Material Blyerts på papper
Mått Ram 47 x 60 x 3,5 cm, Mått 15,9 x 28 cm , Passepartout 42 x 55 cm
Datering Utf. 1866
Förvärv Gåva 1902 prof. A. Malmströms dödsbo
Inventarienummer NMH 125/1902
Näcken

Artist: Ernst Josephson

Title: Näcken

Description:

Näcken spelar intensivt på sin fiol för att locka oss ner i strömmen. Ernst Josephson tycks ha identifierat sig med näcken-gestalten, som kan uppfattas som en personifiering av den romantiska konstnärsrollen, där konstnärsgeniet skapar i ensamhet utanför samhällets gemenskap. Josephson utförde flera versioner av motivet under en följd av år.
Datafält Värde
Titel Näcken
Artist Ernst Josephson, Swedish, född 1851-04-16, död 1906
Teknik/Material Olja på duk
Mått Vikt 36,7 kg [med ram & glas], Mått 144 x 114 cm , Ram 163 x 133 x 10 cm
Datering Utf. 1882
Förvärv Inköp 1915 med bidrag av Nationalmusei Vänner
Inventarienummer NM 1905
Näcken och Ägirs döttrar

Artist: Nils Blommér

Title: Näcken och Ägirs döttrar

Description:

Nils Blommér skildrar en månskensnatt där havsguden Ägirs döttrar flyter på vågorna runt Näcken som spelar på sin harpa. Ägir var gift med Ran och de hade nio döttrar med namn efter olika vattenvågor. I bakgrunden har Blommér placerat Stegeborgs slottsruin (som ligger i närheten av Söderköping). Månskenet, ruinen och gestalterna hämtade ur folktro och nordisk mytologi gör målningen till en mycket typisk representant för/ romantikens nordeuropeiska konst.
Datafält Värde
Titel Näcken och Ägirs döttrar
Artist Nils Blommér, Swedish, född 1816-06-12, död 1853-02-01
Teknik/Material Olja på duk
Mått Mått 114 x 147 cm, Ram 142 x 176 x 14 cm
Datering Sign. 1850
Förvärv Testamentarisk gåva 1872 Karl XV
Inventarienummer NM 1197
Illustration till Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf

Artist: Ottilia Adelborg

Title: Illustration till Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf

Description:

Tiden kring sekelskiftet 1900 var en blomstringstid för den illustrerade barnboken. Trycktekniken hade utvecklats och det fanns ett växande intresse för pedagogik och kultur för barn. Konstnärer som Elsa Beskow, Ivar Arosenius och John Bauer utvecklade den illustrerade barnboken till personligt präglade självständiga konstverk. Ett viktigt verk var Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, som gavs ut 1906-07 som en läsebok i svensk geografi för skolan. Till illustrationerna till de många upplagorna av boken bidrog bland andra Ottilia Adelborg, John Bauer och Bruno Liljefors.

Datafält Värde
Titel Illustration till Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Artist Ottilia Adelborg, Swedish, född 1855, död 1936
Teknik/Material Akvarell, penna och bläck, på papper
Mått Ram 47 x 60 x 3,5 cm, Mått 8 x 17 cm , Passepartout 42 x 55 cm
Datering Utf. 1907
Förvärv Gåva 1942 Maria och Gertrud Adelborg
Inventarienummer NMH 509/1942
Tomtebobarnen, färgplansch till 6:e uppslaget

Artist: Elsa Beskow

Title: Tomtebobarnen, färgplansch till 6:e uppslaget

Description:

När ett gammalt bergatroll dyker upp i skogen tappar barnen både mössa och blåbärskorg och rusar genast hemåt igen. Att bli bortrövad av ett troll, bergtagen, var en vanlig myt inom folktron och kunde drabba både vuxna och barn. Men i Elsa Beskows saga vill trollet bara skrämmas. När barnen flyr sin kos skrattar trollet och säger: ”Ack! Jag tror jag fick så roligt att magen nästan sprack!” Och visst anar man hans spefulla leende?
Datafält Värde
Titel Tomtebobarnen, färgplansch till 6:e uppslaget
Artist Elsa Beskow, Swedish, född 1874, död 1953
Teknik/Material Akvarell på papper
Mått Ram 60 x 47 x 3,5 cm, Mått 23,5 x 32 cm , Passepartout 55 x 42 cm
Datering Utf. 1910
Förvärv Inköp 1974 Elsa Beskows dödsbo
Inventarienummer NMH 7/1974