Följande innehåll kommer användas i webbturen
Rubrik (Denna text visas över "Läs mer" texten samt över alla samlade verk i samlingen):
Rembrandt i svart och vitt
Text (Denna text kommer visas under rubriken för webbturen):
Rembrandts berömmelse vilar inte minst på hans grafiska verk vars upplagor fick stor spridning redan under hans livstid.
I sina etsade bildberättelser ur Gamla och Nya Testamenten gestaltade han huvudpersonernas innersta känslor. Genom noggranna iakttagelser av ansiktsuttryck, gester och kroppsrörelser fick de välbekanta berättelserna nytt psykologiskt djup.
För att fånga ljusets skiftningar experimenterade Rembrandt med etsningstekniken. Mellantoner skapade mjuka övergångar från svart tryckfärg till ljust papper. Torrnålsgravyr fördjupade svärtan och förstärkte uttrycket i de sena etsningarna. Plåtarna omarbetades och varje avtryck är unikt då fördelningen av tryckfärg på plåtens yta och även pappret varierar. Friheten i linjeföringen, den unika svärtan i de sena etsningarna och skickligheten i hanteringen av torrnålsgravyren skattas högt än idag.
Text för fler Samlingar (Detta är locktexten för fler webbturer som visas längst ned på sidan):
I museets app finns fördjupande fakta om alla föremål som är utställda i relation till varje tema. Det finns också information om våra andra utställningar, samtliga utställda föremål och audioguider som guidar dig genom utställningarna.
Objektlista
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Gravläggningen
Description:
Jesus döda kropp inlindad i sin svepning sänks ned i graven. Handlingen utspelar sig i bildens nedre högra hörn, vilket understryker kompositionens nedåtgående rörelse. Ljuskällan döljer sig bakom mannen med ryggen vänd mot åskådaren. Den rikliga svarta tryckfärgen på plåten har delvis torkats bort från nedre delen av Jesus kropp, vilket skapar effekten av ett svagt ljussken. Ljuset som håller på att slockna får här symbolisera utsläckandet av liv.
Datafält |
Värde |
Titel |
Gravläggningen |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning och torrnålsgravyr, IV état (av IV) |
Mått |
Mått 21,2 x 16,3 cm |
Datering |
Utf. ca 1654 |
Förvärv |
Inköp 1956 |
Inventarienummer |
NMG 292/1956 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Den förlorade sonens återkomst
Description:
Etsningen illustrerar en av Jesu liknelser. En man hade två söner. Den yngste bad sin far om sitt arv. När han fått arvet gav han sig iväg till fjärran länder där han slösade bort sina pengar på ett liv i sus och dus. Rembrandt visar hur han tomhänt och utsvulten återvänt hem och nu ber om faderns förlåtelse. Överlycklig lät fadern klä sonen i dyrbara kläder och slaktade den gödda kalven.
Datafält |
Värde |
Titel |
Den förlorade sonens återkomst |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning, I état (av III) |
Datering |
Utf. 1636 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 105/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Abraham och Isak
Description:
Denna intima scen skildrar den gammaltestamentliga patriarken Abraham tillsammans med Isak, sonen han fått på ålderns höst. Bilden fokuserar på faderns kärlek och barnets oskuldsfulla tillgivenhet. Omsluten av sin fars kärlek klänger barnet på hans knän, de små fötterna nonchalant placerade den ena ovanpå den andra. Faderns stora händer som smeker pojkens huvud och barnets lek med ett äpple förmedlar deras djupa band.
Datafält |
Värde |
Titel |
Abraham och Isak |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning, I état (av IV) |
Datering |
Utf. ca 1637 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 107/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Jungfru Marias död
Description:
Realismen i skildringen av dödsscenen i centrum för den praktfulla barockinteriören är unik. Aposteln Petrus, vars ansiktsuttryck vittnar om oro, stöttar Marias kraftlösa kropp mot en kudde medan han omsorgsfullt baddar hennes näsa och mun med en tygbit. En allvarlig doktor tar hennes puls. Graden av bearbetning i denna kombinerade etsning och torrnålsgravyr varierar, med mer skissartade partier i den himmelska uppenbarelsen.
Datafält |
Värde |
Titel |
Jungfru Marias död |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning och torrnålsgravyr, II état (av V) |
Mått |
Mått 39,5 x 41,4 cm |
Datering |
Utf. 1639 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 119/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Abraham och Isak
Description:
Gud satte den gammaltestamentlige patriarken Abrahams tro på prov genom att kräva att han skulle offra sin älskade son. Vi ser hur en förvånad Isak frågar sin far om det saknade offerlammet efter att de anlänt till offerplatsen på en bergstopp. Stark i sin gudstro pekar Abraham mot himlen och svarar att Gud kommer att förse dem med ett lamm. Isak tycks fundersam över faderns svar. Bakom honom öppnar sig en avgrund.
Datafält |
Värde |
Titel |
Abraham och Isak |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning, I état (av II) |
Datering |
Utf. 1645 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 153/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Den heliga familjen med katten och ormen
Description:
Vardaglig realism möter religiös symbolik i scenen med Maria som famnar sitt barn i en trivsam holländsk interiör medan Josef tittar in genom fönstret. Likt den traditionella bilden av Ödmjukhetens Madonna sitter Maria på golvet. Den gudomliga strålglansen kring hennes huvud speglas i fönsterglasets glorialiknande blyinfattning. Katten som står beredd att kasta sig över en orm som fångats under Marias fötter förebådar Jesus slutgiltiga triumf över ondskan.
Datafält |
Värde |
Titel |
Den heliga familjen med katten och ormen |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning, I état (av IV) |
Mått |
Mått [tryckyta] 9,5 x 14,4 cm |
Datering |
Utf. 1654 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 183/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Flykten till Egypten (vadstället)
Description:
Efter att de varnats av en ängel flyr Josef och Maria med barnet till Egypten för att undkomma kung Herodes förföljelse. Natten omsluter de utmattade resenärerna när de korsar en bäck. Josef och åsnan vadar med vatten till knäna. Upplyst av en ljuskägla avtecknar sig en stoisk Maria med nedsjunket huvud och barnet sovande vid sitt bröst mot skogens mörker.
Datafält |
Värde |
Titel |
Flykten till Egypten (vadstället) |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning, gravyr och torrnål, I état (av I) |
Datering |
Utf. ca 1654 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 184/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Jesus vid tolv års ålder i templet
Description:
Den tolvårige Jesus har lämnat sina föräldrar under påskhögtiden i Jerusalem för att debattera med de lärde i templet. Han gestikulerar häftigt och tycks ha svårt att sitta still då han diskuterar religionsfrågor. De kloka gamla männen lyssnar uppmärksamt. Förvåningen över sådan ungdomlig visdom står att läsa i deras ansikten. Rembrandt bevarade bilden ljus genom att använda skugga sparsamt och genom att teckna bakgrunden med enstaka konturlinjer.
Datafält |
Värde |
Titel |
Jesus vid tolv års ålder i templet |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning, I état (av I) |
Datering |
Utf. 1654 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 185/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Jesus botar sjuka (Hundraguldenbladet)
Description:
Rembrandts mest berömda etsning är en summering av Jesu predikogärning. Sjuka, krymplingar och åldringar, bönfaller honom om hjälp. De religiösa auktoriteterna debatterar honom. Likt en fyr som kastar sitt ljus vida omkring står Kristus, höjd över folksamlingen. Med hjälp av torrnålsgravyr återger Rembrandt de mest subtila valörerna. Mer eller mindre bearbetade, ljusa och halvskuggade partier vävs skickligt samman.
Datafält |
Värde |
Titel |
Jesus botar sjuka (Hundraguldenbladet) |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning, gravyr och torrnålsgravyr, II état (av III) |
Datering |
Utf. ca 1648 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 217/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Simeon i templet
Description:
Omkring 1654 utförde Rembrandt fyra etsningar i samma storlek som skildrar centrala händelser i Jesu liv. En symbolisk dialog mellan mörker och ljus spelar en viktig roll i dessa etsningar.
Josef och Maria har tagit med sin nyfödde son till templet i Jerusalem för att presentera honom för prästerskapet. Den gamle Simeon, en helig man, sluter barnet i sin famn och inser då att han är den efterlängtade Messias. Simeons gudomliga uppenbarelse genomsyras av en innerlig andlighet. Rembrandt lämnade ett tunt skikt av svart tryckfärg på kopparplåten vid tryckningen, vilket gör att figurerna tycks träda fram ur djupet av den hemlighetsfulla interiörens oändliga mörker
Datafält |
Värde |
Titel |
Simeon i templet |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning och torrnålsgravyr, I état (av I) |
Datering |
Utf. ca 1654 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 222/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Kristus i Emmaus
Description:
Tre dagar efter att Jesus uppstått från de döda mötte han på vägen till Emmaus två av sina lärjungar. Etsningen skildrar ögonblicket då lärjungarna till sist känner igen reskamraten som de delar sin måltid med. Bildens ljusa utseende är avsiktligt. Här återges inte bara dagsljuset som faller in från höger utan också det gudomliga ljuset som strålar från Jesus gloria, som en symbol för lärjungarnas nyvunna insikt.
Datafält |
Värde |
Titel |
Kristus i Emmaus |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning och torrnål, III état (av V) Postumt avtryck. |
Datering |
Utf. 1654 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 223/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Herdarnas tillbedjan (vid lampsken)
Description:
Omkring 1654 utförde Rembrandt en grupp småskaliga etsningar med händelser från Jesu barndom. Dessa präglas alla av samma öppna linjeföring och en jordnära realism i framställningen av den heliga familjens vardag. Oregelbundenheter i de etsade linjerna – på grund av vax eller fernissa som byggts upp kring tryckplåtens kanter för att hålla syran på plats under bitningen eller för att skydda för kanterna – lämnades blanka. Rembrandt tycks inte ha störts av sådana ”fel”.
Några herdar som underrättats av en ängel skyndar till stallet i Bethlehem för att se den nyfödde Messias. Då de entusiastiskt tränger sig fram lyfter Maria sin mantel och visar lindebarnet. Krubban är upplyst av ett strålande ljus trots att händelsen utspelar sig nattetid. Den fysiska ljuskällan är en oljelampa, ändå uppfattar vi det symboliskt som att det är barnet som strålar. Några väderbitna plankor i en halvcirkel fungerar som gloria.
Datafält |
Värde |
Titel |
Herdarnas tillbedjan (vid lampsken) |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning, I état (av III) |
Datering |
Utf. ca 1654 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 246/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Omskärelsen i stallet
Description:
Åtta dagar efter födseln omskars Jesus och fick sitt namn. Rembrandt förlägger händelsen till det enkla stallet där Jesus föddes snarare än templet. Diagonala strålar av gudomligt ljus och omslutande mörker antyder händelsens symbolik. Stegen som står lutad mot en stolpe för tankarna till korsfästelsen och korsnedtagningen, framtida händelser som markerar slutet på Jesu jordeliv.
Datafält |
Värde |
Titel |
Omskärelsen i stallet |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning, II état (av V) |
Mått |
Mått 9,5 x 14,5 cm |
Datering |
Utf. ca 1654 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 247/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Korsnedtagningen vid fackelsken
Description:
Endast nedre delen av korset är synligt högst upp i denna dramatiska nattscen, där betraktaren leds in i händelsernas centrum. Rembrandt skildrar den fysiska utmaningen i att ta ned Jesus livlösa kropp medan en man lossar spiken som fortfarande naglar fast ena foten vid korset. Den enda ljuskällan – facklan som bärs av en man till vänster – drar vår uppmärksamhet till denna rysliga detalj. I förgrunden syns båren med svepningen som förebådar gravläggningen.
Datafält |
Värde |
Titel |
Korsnedtagningen vid fackelsken |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning och torrnålsgravyr, II état (av IV). Postumt avtryck |
Datering |
Utf. 1654 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 248/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Isaks offer
Description:
Abraham har förberett blodsoffret och står redo med kniven att dräpa sin son. Rembrandt visar hur Abraham med högra handen medlidsamt skyler sonens ögon. I sista stund ingriper Guds ängel, skonar Isaks liv och befriar Abraham från förtvivlan. Ängeln fattar Abrahams hand och sluter honom kärleksfullt i sin famn.
Datafält |
Värde |
Titel |
Isaks offer |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Etsning och torrnålsgravyr, I état (av I) |
Datering |
Utf. 1655 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 249/1977 |
Artist: Rembrandt Harmensz. van Rijn
Title: Korsfästelsen (De tre korsen)
Description:
Jesus hänger på korset mellan de två rövarna, omgiven av apostlarna, Maria, lärjungar och soldater. Rembrandt använde sig här enbart av torrnålsgravyr och ristade med nålen direkt i kopparplåten. De kraftiga, sammetsmjuka torrnålslinjerna är mindre lämpade att återge detaljer och ger bilden en skissartad karaktär. Aldrig tidigare hade det bibliska mörkret över jorden i Jesu dödsögonblick givits ett sådant kraftfullt uttryck.
Datafält |
Värde |
Titel |
Korsfästelsen (De tre korsen) |
Artist |
Rembrandt Harmensz. van Rijn, Dutch, född 1606, död 1669 |
Teknik/Material |
Torrnål, IV état (av V) |
Mått |
Mått 38,5 x 45 cm |
Datering |
Utf. 1653 |
Förvärv |
Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer |
NMG B 253/1977 |