Ett studiematerial med bilder, övningar samt korta filmer kopplat till epoken/tidsperioden romantiken.
Det här studiematerialet handlar om tidsperioden romantiken och hur den tog sig uttryck i bildkonsten. Romantiken som kulturströmning pågick från slutet på 1700-talet fram till ungefär mitten av 1800-talet och var som starkast i Europa. Men hur påverkade romantikens frågor och idéer sin samtid? Och hur påverkar romantikens tankar oss än idag?
Romantiken som läranderesurs
Studiematerialet är tänkt att kunna användas av de lärare och elever som vill arbeta med epoken romantiken i klassrummet, samt för de som vill förbereda sig eller arbeta vidare på temat innan eller efter en visning på Nationalmuseum. Materialet ger flera korta tematiska ingångar till epoken samt exempel hur den gav sig uttryck i bildkonsten. I materialet finns det förslag på olika övningar som kan användas som underlag för bildanalys, diskussion och reflektion. Kliv in i romantikens värld och inta betraktarens plats som medskapare i konsten som både lockar och skrämmer!
Ladda ner materialet som pdf
Till materialet hör även:
- En PowerPoint-presentation med bilder av konstverk samt tillhörande övningar
- Korta filmer om olika begrepp, ord och symboler kopplat till romantiken
Ladda ner PowerPoint med bilder och övningar
Länk till filmer
Kopplingar till läroplanen
Vi tror på konsten som en kunskapsväg. Studiematerialet Romantiken – Individen, naturen och himlastormande känslor har utformats med grundskolan och gymnasiets läroplan i åtanke.
Läs mer hur materialet knyter an till läroplanen i grundskolan och gymnasieskolan
Grundskolan årskurs 7–9
I läroplanen för grundskolan står det bland annat att varje elev ska få möjlighet att utveckla sina möjligheter att kommunicera genom att samtala, läsa och skriva och att skapande och undersökande arbete (samt lek är väsentliga delar) i det aktiva lärandet. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt uppmuntra dem till att pröva idéer och lösa problem.
Genom ett historiskt perspektiv ska eleverna ges möjligheten att utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden, samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande. I det här studiematerialet uppmärksammas både de intellektuella, sinnliga och estetiska aspekterna av lärandet. Dess tematik kan kopplas bland annat till skolämnena bild, historia, samhällskunskap och svenska.
Gymnasieskolan
Det historiska perspektivet i studiematerialet kan utveckla elevernas förståelse både för dåtiden och för samtiden samt ge beredskap inför framtiden. Materialet kan också utveckla förståelse för kunskapers relativitet och förmåga till dynamiskt tänkande.
Studiematerialet kan användas i undervisningen i gymnasieskolan exempelvis i samband med att eleverna läser om epoken romantiken inom de estetiska, humanistiska och samhällsvetenskapliga programmen.